Personeelsnet

Platform of reisagent? Booking.com moet waarschijnlijk pensioenpremie afdragen

Als er één sector is die de gevolgen van internet heeft gevoeld, is het wel de reisbranche. Bijna niemand gaat meer naar een reisbureau en boekt nu hotels en huisjes online. Booking.com, een oorspronkelijk Nederlands bedrijf, is een grote speler op deze markt. Naar eigen zeggen is het slechts een ‘reserveringsplatform’, maar volgens het pensioenfonds voor de reisbranche is het bedrijf een online reisagent. De Hoge Raad is het daar nu mee eens en laat het gerechtshof beoordelen of Booking.com premie moet afdragen aan het fonds.

Omdat internetplatform Booking.com in reisovereenkomsten bemiddelt, is het bedrijf volgens de Hoge Raad een ‘reisagent’. Daarmee is het heel goed mogelijk Booking.com ook verplicht moet deelnemen aan bij het Bedrijfstakpensioenfonds voor de Reisbranche (Bpf Reisbranche). Of dat daadwerkelijk zo is, hangt af van het oordeel van het Gerechtshof Den Haag dat de zaak nu verder moet afhandelen. Dat heeft de Hoge Raad geoordeeld.

Is Booking.com wel of geen reisagent?
Volgens het bedrijfstakpensioenfonds Bpf Reisbranche moet Booking.com zich aansluiten bij het pensioenfonds. Want het internetplatform is volgens het pensioenfonds een ‘reisagent’ in de zin van een ministerieel besluit, omdat het ‘bemiddelt bij het tot stand komen van overeenkomsten op het gebied van reizen’.

Maar Booking.com vindt niet dat de site bemiddelt bij het tot stand komen van overeenkomsten, maar stelt dat het slechts ‘online reserveringsplatform’ is waar mensen hotels en huisjes kunnen bekijken en vervolgens zelf hun accommodatie boeken. Weliswaar verloopt de boeking via hun website, maar dat betekent niet dat Booking.com ‘actief betrokken zou zijn bij het sluiten van de overeenkomst’. Eerder waren de rechtbank en het gerechtshof in Amsterdam van mening dat Booking.com daarmee een punt had, maar na cassatie oordeelt de Hoge Raad nu dus in het nadeel van Booking.com.

Bemiddelen kan ook digitaal
De Hoge Raad oordeelt dat Booking.com wel degelijk (digitaal) bemiddelt, zodat de klant en de accommodatiehouder een overeenkomst kunnen sluiten. Daar is het hele reserveringsplatform van Booking.com zelfs op ingericht. Het internetbedrijf krijgt van de accommodatiehouder een beloning voor de boeking en dat vormt mede het bewijs dat de website daadwerkelijk ‘bemiddelt bij het tot stand komen van overeenkomsten op het gebied van reizen’. Het bedrijf is daarmee ook een ‘reisagent’ in de zin van het ministeriele besluit.

De Hoge Raad verwijst de zaak nu naar het gerechtshof Den Haag. Daar moeten andere rechters beslissen of Booking.com ook verplicht moet deelnemen aan het Bedrijfstakpensioenfonds voor de Reisbranche.

MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?