Opnieuw minder personeelsadvertenties in vakbladen
De daling van het aantal personeelsadvertenties vlakt wat af. Maar vak- en managementbladen hebben opnieuw marktaandeel moeten inleveren in de lucratieve markt van personeelsadvertenties.
In het eerste kwartaal van 2010 is het aantal personeelsadvertenties ten opzichte van dezelfde periode in 2009 met 36,6% gedaald tot ruim 143.000. Dat blijkt uit cijfers van
Nielsen Media. De gemeten daling is gelijk aan het eerste kwartaal van 2009, maar in de eerste drie maanden van 2010 vlakte de daling wel wat af.
Personeelsadvertenties zijn een aantrekkelijk inkomstenbron voor uitgevers, maar in de eerste drie maanden van 2010 hadden vooral de vak- en managementbladen het flink te verduren. Van de in totaal 143.000 personeelsadvertenties, werden er in die periode bijna 130.000 geplaatst op internet (- 36,3%), ruim 8.000 in dagbladen ( -32,5%) en ruim 4.000 in vak- en managementbladen (met - 43,5% de grootse daling).
Meeste vacatures op internet
Naast personeelsadvertenties, registreert Nielsen ook het aantal vacatures waarvoor wordt geadverteerd. In het eerste kwartaal van 2010 telde Nielsen 157.000 vacatures. Hiervan werden er 82,8% op jobsites geplaatst (130.000 vacatures), 12% in dagbladen (19.000 vacatures) en 4,8% in vak- en managementbladen (7.500 vacatures).