Onderzoek belang gratis kranten voor personeelswerving

Dagbladen vaker gebruikt als oriëntatie op nieuwe baan.

Hoewel jobsites veruit de meeste vacatures publiceren, zijn wervingsadvertenties ook weer vaker te vinden in dagbladen. Ook blijken meer werkzoekenden weer wat vaker in de krant te kijken als zij zich oriënteren op een nieuwe baan. Gratis kranten krijgen een groter bereik en worden gelezen door specifieke doelgroepen. Reden voor arbeidsmarktadviesbureau Intelligence Group om een onderzoek te starten het effect van gratis dagbladen op de arbeidsmarktcommunicatie.

Het belang van de gratis kranten voor recruitment neemt sterk toe. Uit onderzoek van Intelligence Group blijkt dat het belang van dagbladen al jaren groeit als ‘oriëntatiekanaal’ voor actieve en latente baanzoekers.

Maar voor recruiters is het lastig om onderscheid te (kunnen) maken tussen de verschillende dagbladen, gratis kranten, betaalde kranten, weekendkranten, avondkranten en OV-bladen. Zo komen er steeds meer gratis kranten bij, met speciale arbeidsmarktedities op verschillende dagen.

Onderzoek
Intelligence Group gaat daarom uitzoeken of:
  • baanzoekers een bewuste keuze maken voor een bepaalde gratis krant op een bepaalde dag;
  • ze ‘een blokje om rijden’ om een bepaalde gratis krant te halen;
  • gratis kranten bewaard worden, of dat vacatures worden uitgescheurd om thuis rustig te bekijken;
  • het profiel van lezers per gratis krant anders is, wat weer interessant is voor adverteerders;
  • wat voor type adverteerders werkzoekenden verwachten in de gratis kranten.

    Lunchsessie
    Donderdag 29 mei houdt het adviesbureau in Rotterdam een lunchsessie, waarin het onderzoek besproken zal worden en waar plaats is voor vragen of suggesties. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden voor deze bijeenkomst bij onderzoektster Nitaya Draaisma: nitaya@intelligence-group.nl .
    Doorsturen:

    Neem een abonnement en download 452 exclusieve vakartikelen en 281 actuele HR-instrumenten!

    Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?