Nauwelijks formele klachten over sollicitaties

Sollicitanten die zich onheus behandeld voelen, kunnen daarover een klacht indienen bij de klachteninstantie van de NVP. Daar is het niet al te druk, want in 2 jaar tijd zijn slechts 24 klachten behandeld.

De Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement & Organisatieontwikkeling (NVP) stelt in overleg met werkgevers en vakbonden de NVP Sollicitatiecode op. Onderdeel van die code is een klachtmogelijkheid, maar volgens Personeelslog weten klagende sollicitanten de NVP niet te vinden.

Klachten en vragen van sollicitanten
De NVP kreeg wel enkele honderden brieven en telefoontjes met vragen, maar nauwelijks officiële klachten. Als er eenmaal een klacht wordt ingediend, wordt die in bijna alle gevallen gegrond verklaard.

Sollicitanten willen verder vooral informatie over de procedure bij afwijzing, het gebruik van referenties en het gegoogle van werkgevers naar hun persoonlijke leven.

Ergens anders klagen
Dat er weinig klachten zijn komt volgens Personeelslog omdat het sollicitanten ook niet erg gemakkelijk wordt gemaakt. Solliciteren kan tegenwoordig met een muisklik, maar klagen moet op papier, met bijbehorende bewijsstukken.

Bovendien zijn er tegenwoordig alternatieven op internet, waar werknemers kunnen klagen over een onbehoorlijke behandeling tijdens een sollicitatie. Personeelslog geeft daar een overzicht van.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 452 exclusieve vakartikelen en 281 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?