`Mensenhandel` bedreigt Nederlands goederenvervoer

Geen toilet, geen bed, maar wel volop wodka. Zo leven Poolse chauffeurs die hier wachten op een vracht. Door deze wantoestanden komen goedwillende werkgevers in de problemen, waarschuwt vakbond CNV Vakmensen.

De arbeidsomstandigheden van Oost-Europese chauffeurs ondermijnen de hele bedrijfstak, vindt CNV Vakmensen. Volgens de vakbond handelen slechtwillende werkgevers hiermee in strijd met de wetten voor mensenhandel.

Volledig afhankelijk van werkgever
Bestuurder Marcel Hoogendijk van CNV Vakmensen: `Vaak dagen achtereen moeten de chauffeurs wachten bij hun truck. Zonder enige redelijke sanitaire voorziening, maar ook zonder de mogelijkheid om ergens te verpozen. De cabine en een kleine cirkel rondom de vrachtwagen is hun leefgebied. En de huifwagen van een collega blijkt ineens te worden gebruikt als keuken en hangplek. En dan biedt wodka nog wel eens een uitwijk`.

Volgens de bondsbestuurder krijgen de chauffeurs `hongerlonen` en zijn ze `volledig afhankelijk van hun werkgever`. De wet op de mensenhandel verbiedt deze verhouding met werknemers. De vakbond dringt er bij de politiek daarom op aan, dat de wet strikter wordt gehandhaafd.

Oneerlijke concurrentie
Hoogendijk denkt dat nu geen eerlijke concurrentie mogelijk is. `Nederlandse werkgevers in het beroepsgoederenvervoer, die wel proberen hun mensen volgens cao-richtlijnen het werk te laten doen, raken hierdoor vrachten kwijt`.

`Wij willen voorkomen dat die buitenlandse chauffeurs nog langer zo hun werk moeten doen. Maar ook dat de Nederlandse bedrijfstak langzaam afglijdt naar deze standaard, want dit is anders op termijn nog de enige manier om geld te verdienen`, aldus de bondsbestuurder.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?