Medewerkers kunnen reorganisatie maken of breken
Al met een beetje participatie, werken reorganisaties beter uit.
Niet de strategie, het stappenplan of de technologie bepalen of een reorganisatie slaagt of mislukt. Het zijn de medewerkers die een reorganisatieplan kunnen maken of breken. Uit onderzoek van dr. Jelle Bouma bij zestien bedrijven, blijkt dat zij iets meer dan de helft van het veranderresultaat bepalen. Bouma promoveert op basis van zijn onderzoek aan de
Rijksuniversiteit Groningen.
Het proces waarin medewerkers organisaties beïnvloeden wordt medewerkersparticipatie genoemd. Bouma onderzocht de wijze waarop medewerkersparticipatie leidt tot effectieve organisatieveranderingen.
Het onderzoeksmodel werd getoetst bij zestien Nederlandse financiële instellingen, waar het werk veranderde vanwege de invoering van een klantrelatiesysteem (CRM). De onderzoeksresultaten wijzen op een positieve bijdrage van medewerkersparticipatie op de effectiviteit van CRM-organisatieveranderingen.
Een beetje werkt al
Medewerkersparticipatie draagt bij aan een verbeterde CRM-effectiviteit in het huidige onderzoek. Zelfs een lage medewerkersparticipatie heeft al een positief effect op een CRM-organisatieverandering, wijst het onderzoek van Bouma uit.