Loon en werktijd geven doorslag bij sollicitant

De vacaturetekst is de eerste kennismaking die nieuwe werknemers met de organisatie hebben. Zij hebben vooral belangstelling voor de arbeidsvoorwaarden die de werkgever te bieden heeft.

Dit blijkt uit online onderzoek van Unique onder 506 respondenten. Raymond Puts, algemeen directeur van Unique, stelt dat een aantrekkelijke werkgever in moet spelen op de behoeftes van de werknemer. `Nu de arbeidsmarkt weer aantrekt, is het daarom voor HR managers goed om te weten wat uiteindelijk de doorslaggevende factoren zijn in vacatureteksten`.

Salaris en werktijden
Voor meer dan de helft (51 procent) van de respondenten geven salaris, werktijden en andere arbeidsvoorwaarden in de personeelsadvertentie de doorslag om te solliciteren.

Daarnaast vindt 17 procent de informatie over de organisatie die uit de vacature blijkt juist de reden om naar de functie te solliciteren.

Reistijd niet belangrijk
De toon en schrijfstijl van de vacaturetekst worden maar door één op de vijf van doorslaggevend belang gevonden. Reistijd blijkt de minst belangrijke factor in een vacaturetekst om voor die baan te kiezen. Slechts 12 procent van de respondenten stelt dat dit de doorslag geeft.


Praktische antwoorden op uw HRM-vragen

Met een abonnement op Tools en Extra's van Personeelsnet krijgt u ruim 200 actuele P&O-documenten, checklists en tools. Inclusief: gratis plaatsing van uw HR-dienst of P&O-vacature. Voor slechts 189 euro per jaar.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 280 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?