Hip techbedrijf? Werknemer kiest liever voor fijne werksfeer

Als het aan werknemers ligt, zijn Philips en het Máxima Medisch Centrum de meest aantrekkelijke werkgevers. Daar is de werksfeer goed en is er aandacht voor de werk-privébalans. Wie had gedacht dat werknemers dromen van werk bij een hip techbedrijf, komt bedrogen uit. Acht van de tien werkenden denkt dat zo’n digitale werkomgeving niet bij hen past.

Dit zijn enkele van de Nederlandse uitkomsten van het Randstad Employer Brand Research naar de aantrekkelijkheid van bedrijven. Het onderzoek, gehouden onder 160.000 respondenten in 26 landen (waaronder 13.080 in Nederland) geeft een gedetailleerd overzicht van bedrijven, sectoren en kenmerken die in trek zijn – en waarom.

Invloed van technologie op employer branding
Het onderzoek richt zich voor een deel op het thema ‘technologische innovatie’ als factor in employer branding. Maar weinig werkenden geloven dat ontwikkelingen als robotisering, artificial intelligence en machine learning ten koste kunnen gaan van de werkgelegenheid.

Slechts 9% van de werknemers maakt zich zorgen over het verlies van zijn baan als gevolg van automatisering. Maar 38% van werkend Nederland denkt dat automatisering het werk juist beter en interessanter maakt. Opvallend is ook dat de Nederlanders denken dat niet de startups, maar vooral grote bedrijven de beste kansen om de digitale omslag te maken.

Hip techbedrijf is niet populair
Een opvallend resultaat uit het onderzoek is dat 68% van de werkenden niet direct warm loopt voor een baan bij een überhip techbedrijf. Dat geldt voor maar liefst 68 procent van de werkenden in Nederland. 83% verwacht dat werken in een digitale innovatieve omgeving niet bij hem of haar past.

Veel werkenden denken dat hun vaardigheden niet aansluiten (68 procent) en volgens 67 procent zou er in zulke bedrijven een harde bedrijfscultuur bestaan en is er een hoge werkdruk (52 procent) met weinig zekerheid (45 procent).

Werkgevers schieten te kort
In het onderzoek is aan werknemers gevraagd 453 bekende en minder bekende werkgevers in Nederland te scoren op een aantal aspecten. Hieruit komen drie opvallende punten naar voren waarop veel werkgevers te kort lijken te schieten.

  • Werknemers geven aan dat ze een plezierige werksfeer heel belangrijk vinden, maar organisaties blijken hierin dikwijls te kort te schieten
  • Het werk moet interessant en stimulerend zijn. Werknemers hechten veel waarde aan dit aspect van een goede werkgever. De perceptie van de invulling van dit aspect bij werkgevers matcht niet met de wens van de deelnemers
  • Werkenden willen graag werken bij organisaties die actief bezig zijn met het realiseren van een goede werk/privé balans. Veel organisaties voldoen hier in de ogen van werknemers niet aan.

Ouderwetse waarden geven de doorslag
Het onderzoek heeft als eindconclusie dat ‘ouderwetse’ waarden voor veel werkenden de doorslag geven om een organisatie aantrekkelijk te vinden: een fijne organisatiecultuur en een prettige sfeer zijn pas echt belangrijk.

Slechts 14% van de ondervraagden – een zeer kleine minderheid dus - vindt dat vooroplopen in technologie belangrijker is dan een warme en menselijke cultuur binnen een bedrijf.

Winnaars hebben goede balans werk/privé
Philips en Máxima Medisch Centrum zijn benoemd als meest aantrekkelijke werkgevers van 2017. Uit 453 organisaties zijn deze twee Eindhovense bedrijven uit de technologie- en zorgsector als winnaar verkozen van de Randstad Award 2017.

Zowel Philips als Máxima Medisch Centrum zitten in de kopgroep met een goede balans tussen werk en privé. Philips scoort daarnaast hoog op het gebied van nieuwste technologieën en carrière mogelijkheden. Maxima Medisch Centrum blinkt uit in snelle groei in waardering en forse stijging van naamsbekendheid.

MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief

 

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 280 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?