Helft studenten ziet af van werkgever die sociale media verbiedt

Jonge professionals en studenten willen tijdens hun werk ongehinderd sociale media gebruiken, liefst met hun eigen mobiele apparaten. Dit vinden zij zo belangrijk dat dit hun keuze voor een werkgever beïnvloedt, soms zelfs meer dan het geboden salaris. Dit blijkt uit een internationaal onderzoek waarvoor ruim 2.800 studenten en jonge professionals zijn ondervraagd in opdracht van IT-leverancier Cisco. Geen sociale media, dan andere werkgever Uit het Cisco Connected World Technology Report blijkt hoeveel belang jongeren hechten aan sociale media. 56% van de ondervraagde studenten zegt geen baan te accepteren bij een bedrijf dat de toegang verbiedt tot sociale media als Hyves en Facebook, of ze zouden een manier zoeken om dit beleid te omzeilen. Daarnaast willen 81% van de studenten straks zelf bepalen welk mobiele apparaten zij voor hun werk gebruiken. Door bijvoorbeeld zelf een apparaat te kopen via het bedrijfsbudget of door eigen apparaten mee te kunnen nemen naar het werk (BYOD, Bring Your Own Device). Thuiswerken Uit het Cisco-onderzoek blijkt verder dat jonge werknemers steeds meer flexibiliteit verwachten bij het werk. Voor 29% van de jonge professionals heeft de mogelijkheid om op afstand te werken invloed op hun keuze om bij een bedrijf te (blijven) werken. 70% van de studenten vindt het niet nodig om regelmatig op kantoor aanwezig te zijn, behalve voor belangrijke afspraken. Eén op de vier meent zelfs productiever te zijn wanneer ze thuis of op afstand kunnen werken. Ook een meerderheid van de ondervraagde werknemers (69%) ziet geen noodzaak om regelmatig naar kantoor te gaan. In het onderzoek van 2010 was dit percentage nog 60%. Cisco concludeert hieruit dat de nieuwe generatie meer belang hecht aan flexibel werken. Liever lager salaris dan minder flexibiliteit Jongeren vinden dit soort wensen zo belangrijk dat een grote minderheid bereid is hiervoor genoegen te nemen met minder salaris. 40% van de studenten en 45% van de jonge professionals willen een baan accepteren met een lager salaris, mits ze daarbij méér vrijheid hebben om sociale media te gebruiken, om zelf hun apparatuur te kiezen en mits ze meer flexibiliteit hebben in waar en wanneer ze werken. Een onderzoek als dit van Cisco zet niet alleen Het Nieuwe Werken nadrukkelijk op de agenda van de werkgever, maar maakt ook duidelijk welk belang HR- en recruitment-professionals hebben om zich te bemoeien met het ICT-beleid van hun organisatie.

Bring Your Own Device: jongeren willen hun eigen mobiele apparaten gebruikenJonge professionals en studenten willen tijdens hun werk ongehinderd sociale media gebruiken, liefst met hun eigen mobiele apparaten. Dit vinden zij zo belangrijk dat dit hun keuze voor een werkgever beïnvloedt, soms zelfs meer dan het geboden salaris.

Dit blijkt uit een internationaal onderzoek waarvoor ruim 2.800 studenten en jonge professionals zijn ondervraagd in opdracht van IT-leverancier Cisco.

Geen sociale media, dan andere werkgever
Uit het Cisco Connected World Technology Report blijkt hoeveel belang jongeren hechten aan sociale media.
56% van de ondervraagde studenten zegt geen baan te accepteren bij een bedrijf dat de toegang verbiedt tot sociale media als Hyves en Facebook, of ze zouden een manier zoeken om dit beleid te omzeilen.

Daarnaast willen 81% van de studenten straks zelf bepalen welk mobiele apparaten zij voor hun werk gebruiken. Door bijvoorbeeld zelf een apparaat te kopen via het bedrijfsbudget of door eigen apparaten mee te kunnen nemen naar het werk (BYOD, Bring Your Own Device).

Thuiswerken
Uit het Cisco-onderzoek blijkt verder dat jonge werknemers steeds meer flexibiliteit verwachten bij het werk. Voor 29% van de jonge professionals heeft de mogelijkheid om op afstand te werken invloed op hun keuze om bij een bedrijf te (blijven) werken.

70% van de studenten vindt het niet nodig om regelmatig op kantoor aanwezig te zijn, behalve voor belangrijke afspraken. Eén op de vier meent zelfs productiever te zijn wanneer ze thuis of op afstand kunnen werken.
Ook een meerderheid van de ondervraagde werknemers (69%) ziet geen noodzaak om regelmatig naar kantoor te gaan. In het onderzoek van 2010 was dit percentage nog 60%. Cisco concludeert hieruit dat de nieuwe generatie meer belang hecht aan flexibel werken.

Liever lager salaris dan minder flexibiliteit
Jongeren vinden dit soort wensen zo belangrijk dat een grote minderheid bereid is hiervoor genoegen te nemen met minder salaris.
40% van de studenten en 45% van de jonge professionals willen een baan accepteren met een lager salaris, mits ze daarbij méér vrijheid hebben om sociale media te gebruiken, om zelf hun apparatuur te kiezen en mits ze meer flexibiliteit hebben in waar en wanneer ze werken.

Een onderzoek als dit van Cisco zet niet alleen Het Nieuwe Werken nadrukkelijk op de agenda van de werkgever, maar maakt ook duidelijk welk belang HR- en recruitment-professionals hebben om zich te bemoeien met het ICT-beleid van hun organisatie.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 454 exclusieve vakartikelen en 284 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?