Helft minder personeelsadvertenties
Geen directe relatie met aantal vacatures.
In de eerste helft van 2009 zijn bijna 42 procent minder personeelsadvertenties gepubliceerd, vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden. Alleen voor vacatures in de gezondheidszorg en de welzijnssector werden ruim 32 procent meer personeelsadvertenties geplaatst. Dat meldt
Nielsen, dat personeelsadvertenties registreert in meer dan duizend media, waaronder landelijke en regionale bladen en vakbladen, maar ook de belangrijkste vacaturesites.
Op vacaturesites werden in het eerste half jaar 377.647 op vacatures geplaatst. Hiermee hebben de jobsites een marktaandeel van 80,5 procent. 59.263 vacatures vonden hun weg naar de dagbladen (12,6 procent marktaandeel) en 31.140 werden in vak- en managementbladen gepubliceerd (marktaandeel 6,6 procent).
Noodzaak adverteren minder
De daling van het aantal personeelsadvertenties zegt volgens Nielsen niet direct iets over het vacatureaanbod van bedrijven. Krapte op de arbeidsmarkt dwingt bedrijven zich mede via het plaatsen van personeelsadvertenties te profileren via de media. In tijden dat het aanbod van werkzoekenden juist toeneemt, zoals nu, wordt de noodzaak om te adverteren minder. Dat vertaalt zich direct in onder andere een afnemend aantal personeelsadvertenties.