Headhunting steeds belangrijker op de arbeidsmarkt

Waar vroeger vooral managers en top-specialisten te maken kregen met headhunting, hebben werving- & selectiebureaus en werkgevers nu ook andere groepen in het vizier. Bijna éénderde van alle werkende Nederlanders wordt minimaal één keer per jaar gevraagd of ze naar een andere werkgever willen overstappen. Persoonlijk benaderd worden voor een baan is al lang niet meer een exclusieve aangelegenheid, concludeert Intelligence Group op basis van de nieuwste cijfers uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO). 32% gevraagd voor andere baan Uit dit onderzoek onder ruim 5.500 mensen uit de Nederlandse beroepsbevolking blijkt dat 32 procent minimaal één keer per jaar wordt benaderd door een werkgever of bureau om daar te werken of te solliciteren. Twee procent wordt zelfs vaker dan eens per week gevraagd. Bij mensen werkzaam in een milieufunctie (7,8%), bediening en voedselbereiding (7,4%) en ICT (5,5%) is dit zelfs veel meer. De verklaring voor de populariteit van deze werknemers zoekt Intelligence Group in schaarste op de arbeidsmarkt, het flex karakter van de functie en/of de afwachtende houding van de werknemer (en daarmee "lastige wervingshaalbaarheid"). Top 5 meest gevraagd De beroepen waarvoor de meeste werknemers worden 'gehunt': 1. Consultancy/advies (57% wordt minimaal één keer per jaar benaderd) 2. Directie/management (56%) 3. Milieu (55%) 4. Bouw (53%) 5. ICT/automatisering (53%) Top 5 minst gevraagd Werknemers die het minst worden benaderd: 1. Facilitaire dienstverlening (85% is nooit benaderd door een werkgever of bureau) 2. Toerisme (81%) 3. Journalistiek (81%) 4. Verpleging/verzorging (80%) 5. Onderwijs/opleidingen (75%) Dat een actieve benadering van werknemers in de verpleging en het onderwijs zo weinig voorkomt, is opmerkelijk gezien de personeelstekorten in deze sectoren. Over de oorzaken hiervan komt Intelligence Group niet verder dan enkele voorzichtige vermoedens: "Een verklaring is mede te vinden in het feit dat het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie en werving in deze sectoren veelal nog in de kinderschoenen staat en het ook niet sjiek wordt gevonden om ‘werknemers van elkaar te stelen’." Pro-actief benaderen Steeds meer is het proactief benaderen van kandidaten een onderdeel in de hedendaagse arbeidsmarktcommunicatie, concludeert Intelligence Group. “Waar arbeidsmarktcommunicatie primair uitgaat van het bereiken en bewegen van doelgroepen, komt daar nu het benaderen van doelgroepen bij,” aldus Véronique Oonk van de Intelligence Group. “Het speelveld van arbeidsmarktcommunicatie wordt groter en complexer de komende jaren, met nog meer maatwerk in arbeidsmarktbenadering. Succesvol zijn in werving, betekent dat je niet alleen het bereiken en bewegen goed moet beheersen, maar ook het benaderen. En vice versa.” Eerlijke antwoorden? Bij het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek moet overigens wel de kanttekening worden gemaakt dat het gaat om een enquête onder de beroepsbevolking. Zal een consultant die nooit wordt benaderd, dat ook eerlijk zeggen tegen een enquêteur? Misschien geven mensen uit het onderwijs en de verzorging wel eerlijker antwoorden dan werknemers uit commerciële beroepen, die gewend zijn hun producten/diensten en zichzelf goed te verkopen.

Waar vroeger vooral managers en top-specialisten te maken kregen met headhunting, hebben werving- & selectiebureaus en werkgevers nu ook andere groepen in het vizier. Bijna éénderde van alle werkende Nederlanders wordt minimaal één keer per jaar gevraagd of ze naar een andere werkgever willen overstappen.

Persoonlijk benaderd worden voor een baan is al lang niet meer een exclusieve aangelegenheid, concludeert Intelligence Group op basis van de nieuwste cijfers uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO).

32% gevraagd voor andere baan
Uit dit onderzoek onder ruim 5.500 mensen uit de Nederlandse beroepsbevolking blijkt dat 32 procent minimaal één keer per jaar wordt benaderd door een werkgever of bureau om daar te werken of te solliciteren.

Headhunting steeds belangrijker op arbeidsmarkt
Twee procent wordt zelfs vaker dan eens per week gevraagd. Bij mensen werkzaam in een milieufunctie (7,8%), bediening en voedselbereiding (7,4%) en ICT (5,5%) is dit zelfs veel meer.
De verklaring voor de populariteit van deze werknemers zoekt Intelligence Group in schaarste op de arbeidsmarkt, het flex karakter van de functie en/of de afwachtende houding van de werknemer (en daarmee "lastige wervingshaalbaarheid").

Top 5 meest gevraagd
De beroepen waarvoor de meeste werknemers worden 'gehunt':
1. Consultancy/advies (57% wordt minimaal één keer per jaar benaderd)
2. Directie/management (56%)
3. Milieu (55%)
4. Bouw (53%)
5. ICT/automatisering (53%)

Top 5 minst gevraagd
Werknemers die het minst worden benaderd:
1. Facilitaire dienstverlening (85% is nooit benaderd door een werkgever of bureau)
2. Toerisme (81%)
3. Journalistiek (81%)
4. Verpleging/verzorging (80%)
5. Onderwijs/opleidingen (75%)

Dat een actieve benadering van werknemers in de verpleging en het onderwijs zo weinig voorkomt, is opmerkelijk gezien de personeelstekorten in deze sectoren.
Over de oorzaken hiervan komt Intelligence Group niet verder dan enkele voorzichtige vermoedens: "Een verklaring is mede te vinden in het feit dat het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie en werving in deze sectoren veelal nog in de kinderschoenen staat en het ook niet sjiek wordt gevonden om ‘werknemers van elkaar te stelen’."

Pro-actief benaderen
Steeds meer is het proactief benaderen van kandidaten een onderdeel in de hedendaagse arbeidsmarktcommunicatie, concludeert Intelligence Group.
“Waar arbeidsmarktcommunicatie primair uitgaat van het bereiken en bewegen van doelgroepen, komt daar nu het benaderen van doelgroepen bij,” aldus Véronique Oonk van de Intelligence Group.
“Het speelveld van arbeidsmarktcommunicatie wordt groter en complexer de komende jaren, met nog meer maatwerk in arbeidsmarktbenadering. Succesvol zijn in werving, betekent dat je niet alleen het bereiken en bewegen goed moet beheersen, maar ook het benaderen. En vice versa.”

Eerlijke antwoorden?
Bij het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek moet overigens wel de kanttekening worden gemaakt dat het gaat om een enquête onder de beroepsbevolking.
Zal een consultant die nooit wordt benaderd, dat ook eerlijk zeggen tegen een enquêteur? Misschien geven mensen uit het onderwijs en de verzorging wel eerlijker antwoorden dan werknemers uit commerciële beroepen, die gewend zijn hun producten/diensten en zichzelf goed te verkopen.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 452 exclusieve vakartikelen en 281 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?