Friendhunter heeft veel vrienden

Het was niet te missen voor lezers van communicatie-, marketing en HR-weblogs. Deze week is Friendhunter, een site voor via via-werving, gestart.  De publiciteit rondom Friendhunter is opmerkelijk, omdat de site zich nauwelijks onderscheidt van bestaande Nederlandse initiatieven. Maar de vele vrienden van Friendhunter kunnen de site een geduchte concurrent maken van de bestaande social recruiting sites. Friendhunter is een site die referral recruiting faciliteert. Werkgevers en eventueel ook professionele werving en selectiebureaus, plaatsen vacatures. Iedereen kan als 'netwerker' kandidaten voor deze vacatures aanmelden en hiervoor een bonus opstrijken bij een succesvolle match. Aanbrengpremie Het plaatsen van een vacature is gratis. De werkgever betaalt pas wanneer via Friendhunter een kandidaat is aangenomen. Naast de aanbrengpremie voor de netwerker die de werkgever vooraf zelf bepaalt, is hij een fee verschuldigt voor de site (20% van de aanbrengpremie met een minimum van 450 euro). De netwerkers kunnen via e-mail of RSS op de hoogte blijven van nieuwe vacatures. Vervolgens kunnen zij via de site een vriend of kennis attenderen op een vacature. Ook krijgt de kandidaat van de site zelf een mailtje met een link om te solliciteren. De netwerker krijgt bij een succesvolle match de helft van de aanbrengpremie als zijn voorgedragen kandidaat begint in de nieuwe baan. Na de geslaagde proefperiode ontvangt hij de rest van zijn premie. Niet uniek Friendhunter is niet uniek als Nederlandse social recruitingsite. New People, Note en Spotajob gingen de nieuwe site voor. Wat Friendhunter een geduchte concurrent maakt, zijn de initiatiefnemers en hun netwerk. Friendhunter is opgezet door Frank Janssen (van Frankwatching.com, het weblog over digitale trends), Maarten Alleman (internetbureau about:blank) en Arno Bouwens. Bij de ontwikkeling van Friendhunter hebben zij goed gebruik gemaakt van hun netwerk uit de marketing en HR. Netwerk Als slimme netwerkers hebben de initiatiefnemers van Friendhunter ook om hun site een heel netwerk georganiseerd. Zo presenteren Marketingfacts en Frankwatching binnenkort de Friendfinder vacatures op hun sites. DAGbanen (de vacaturesite van de gratis krant DAG) en Startlog (een netwerk van weblogs) gaan straks onder hun eigen naam en vormgeving dezelfde functionaliteit bieden als Friendhunter. De vacatures en netwerkers van Friendhunter, DAGbanen en Startlog komen in dezelfde database terecht. Dit betekent dat een vacature die op DAGbanen wordt ingevoerd, ook zichtbaar is op Blogajob (het merk van Startlog).

Het was niet te missen voor lezers van communicatie-, marketing en HR-weblogs. Deze week is Friendhunter, een site voor via via-werving, gestart. 

De publiciteit rondom Friendhunter is opmerkelijk, omdat de site zich nauwelijks onderscheidt van bestaande Nederlandse initiatieven. Maar de vele vrienden van Friendhunter kunnen de site een geduchte concurrent maken van de bestaande social recruiting sites.



Friendhunter is een site die referral recruiting faciliteert. Werkgevers en eventueel ook professionele werving en selectiebureaus, plaatsen vacatures. Iedereen kan als 'netwerker' kandidaten voor deze vacatures aanmelden en hiervoor een bonus opstrijken bij een succesvolle match.

Aanbrengpremie
Het plaatsen van een vacature is gratis. De werkgever betaalt pas wanneer via Friendhunter een kandidaat is aangenomen. Naast de aanbrengpremie voor de netwerker die de werkgever vooraf zelf bepaalt, is hij een fee verschuldigt voor de site (20% van de aanbrengpremie met een minimum van 450 euro).
De netwerkers kunnen via e-mail of RSS op de hoogte blijven van nieuwe vacatures. Vervolgens kunnen zij via de site een vriend of kennis attenderen op een vacature. Ook krijgt de kandidaat van de site zelf een mailtje met een link om te solliciteren.
De netwerker krijgt bij een succesvolle match de helft van de aanbrengpremie als zijn voorgedragen kandidaat begint in de nieuwe baan. Na de geslaagde proefperiode ontvangt hij de rest van zijn premie.

Niet uniek
Friendhunter is niet uniek als Nederlandse social recruitingsite. New People, Note en Spotajob gingen de nieuwe site voor.
Wat Friendhunter een geduchte concurrent maakt, zijn de initiatiefnemers en hun netwerk. Friendhunter is opgezet door Frank Janssen (van Frankwatching.com, het weblog over digitale trends), Maarten Alleman (internetbureau about:blank) en Arno Bouwens. Bij de ontwikkeling van Friendhunter hebben zij goed gebruik gemaakt van hun netwerk uit de marketing en HR.

Netwerk
Als slimme netwerkers hebben de initiatiefnemers van Friendhunter ook om hun site een heel netwerk georganiseerd.
Zo presenteren Marketingfacts en Frankwatching binnenkort de Friendfinder vacatures op hun sites. DAGbanen (de vacaturesite van de gratis krant DAG) en Startlog (een netwerk van weblogs) gaan straks onder hun eigen naam en vormgeving dezelfde functionaliteit bieden als Friendhunter. De vacatures en netwerkers van Friendhunter, DAGbanen en Startlog komen in dezelfde database terecht. Dit betekent dat een vacature die op DAGbanen wordt ingevoerd, ook zichtbaar is op Blogajob (het merk van Startlog).

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 452 exclusieve vakartikelen en 281 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?