Eén loket voor opvragen diplomagegevens werknemer

Werkgevers kunnen vanaf 2012 bij één loket terecht om diplomagegevens op te vragen. Zo is eenvoudig na te gaan of een diploma echt is en kan fraude beter worden bestreden.

Vanaf 2012 komen de meeste diploma's in een centraal diplomaregister, staat in een wetsvoorstel van het huidige kabinet. Zo is makkelijk na te gaan of een diploma wel echt is. Daarnaast geeft het register de diplomabezitter een achtervang wanneer het diploma verloren raakt, bijvoorbeeld door brand of diefstal.

Bij het loket kunnen alle burgers, onderwijsinstellingen, werkgevers en overheden terecht om diplomagegevens op te vragen.

Toestemming werknemer nodig
Overheidsorganen die toegang nodig hebben om hun wettelijke taken uit te voeren, mogen gebruikmaken van het register zonder toestemming van de diplomabezitter. Derden, zoals werkgevers, hebben wel vooraf toestemming nodig.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?