Zakelijke dienstverleners zijn fors aan het schrappen in hun overhead. Door Het Nieuwe Werken in te voeren, worden ze flexibeler en productiever blijkt uit onderzoek van adviesbureau Berenschot.
Uit het onderzoek van Berenschot blijkt dat het overheadpercentage van de personeelsformatie bij zakelijke dienstverleners over de afgelopen vijf jaar met 8% daalde. Daarbij schrapten de dienstverleners vooral indirecte (staf-)functies. Het onderzoek werd uitgevoerd bij accountants- en advieskantoren, ingenieursbureaus en researchcentra, advocatenkantoren en financiële dienstverleners. Tussen deze sectoren bestaan wel aanzienlijke verschillen.
Minder personeel, kleinere overhead
Lagere tarieven, minder vraag en een kleinere omzet. Door deze ontwikkelingen loopt de formatie in de zakelijke dienstverlening terug. Luddo Oh, Senior Managing Consultant bij Berenschot, licht toe dat bij een kleinere, flexibele, organisatie ook een kleinere overhead hoort.
Oh: `De meeste zakelijke dienstverleners lijken dit goed te beseffen en reduceren de indirecte functies sterker dan het primair proces. De overhead is in de afgelopen vijf jaar gedaald van 21,0% naar 19,5% van de totale formatie. Daarnaast zijn veel organisaties de laatste twee jaar in ieder geval al fors gekrompen; zij hebben hun overhead nog eens extra gereduceerd`.
Flexibeler werken
Succesvolle organisaties zijn daarom niet alleen bezig met het verlagen van de kosten, maar ook met het professionaliseren van de overhead en het verhogen van de winstgevendheid.
Nog steeds valt echter bij veel organisaties efficiencywinst te behalen. Belangrijke thema's zijn het verhogen van de flexibiliteit en het invoeren van Het Nieuwe Werken ter besparing op facilitaire kosten en ter verhoging van de productiviteit. De nadruk komt veel meer te liggen op een rendabele omzet met een daarbij passende, marktconforme overhead.
|