BigMac-offensief voor beter imago op arbeidsmarkt (1)

De grootste fast food-keten ter wereld was de afgelopen weken positief in het nieuws. McDonald's lijkt een charme-offensief te hebben gestart om het imago te verbeteren. Het bedrijf heeft de naam laag opgeleide jongere werknemers uit te buiten, slecht te zijn voor het milieu en schadelijk voor de gezondheid van zijn klanten. Nederland heeft zo'n ruim 220 restaurants, die volgens het bedrijf wekelijks 3 miljoen klanten hebben. De afgelopen week viel op dat de fast food-keten het HRM-beleid vernieuwt. Allereerst was er het bericht dat het bedrijf een Europees werkpaspoort voor medewerkers introduceert. "In het McPaspoort zijn de kennis en vaardigheden vastgelegd die medewerkers hebben opgedaan bij McDonald’s. Het vormt een bewijs dat een medewerker competent genoeg is om in elk McDonald’s restaurant te werken. Het paspoort maakt het zo voor 225.000 Europese McDonald’s medewerkers gemakkelijk om werkervaring op te doen bij een restaurant in een ander EU-land. McPaspoort is daarmee het grootste bedrijfsinitiatief dat de mobiliteit van werknemers bevordert", aldus een persbericht van het bedrijf. Of de Nederlandse McWerknemers zo snel in het buitenland willen werken, vraag ik me af. Of is het de bedoeling dat bijvoorbeeld Poolse werknemers worden ingezet in landen met veel McJobs? Nog zo'n HRM-nieuwtje van vorige week uit de keuken van McDonalds. Om het beeld van slecht betaalde jonge werknemers tegen te gaan, is McDonald's in Engeland een campagne begonnen om 50-plussers te werven. Fred, een 65-jarige judocoach die werkt bij de fastfood-keten in Salford, moet de grijze generatie aan een McUniform helpen. Toevalligerwijs (?) valt de campagne samen met de lancering van een nieuwe wet in Engeland die leeftijdsdiscriminatie verbiedt.

De grootste fast food-keten ter wereld was de afgelopen weken positief in het nieuws. McDonald's lijkt een charme-offensief te hebben gestart om het imago te verbeteren.
Het bedrijf heeft de naam laag opgeleide jongere werknemers uit te buiten, slecht te zijn voor het milieu en schadelijk voor de gezondheid van zijn klanten.

Nederland heeft zo'n ruim 220 restaurants, die volgens het bedrijf wekelijks 3 miljoen klanten hebben. De afgelopen week viel op dat de fast food-keten het HRM-beleid vernieuwt. Allereerst was er het bericht dat het bedrijf een Europees werkpaspoort voor medewerkers introduceert. "In het McPaspoort zijn de kennis en vaardigheden vastgelegd die medewerkers hebben opgedaan bij McDonald’s. Het vormt een bewijs dat een medewerker competent genoeg is om in elk McDonald’s restaurant te werken. Het paspoort maakt het zo voor 225.000 Europese McDonald’s medewerkers gemakkelijk om werkervaring op te doen bij een restaurant in een ander EU-land. McPaspoort is daarmee het grootste bedrijfsinitiatief dat de mobiliteit van werknemers bevordert", aldus een persbericht van het bedrijf.
Of de Nederlandse McWerknemers zo snel in het buitenland willen werken, vraag ik me af. Of is het de bedoeling dat bijvoorbeeld Poolse werknemers worden ingezet in landen met veel McJobs?

Nog zo'n HRM-nieuwtje van vorige week uit de keuken van McDonalds. Om het beeld van slecht betaalde jonge werknemers tegen te gaan, is McDonald's in Engeland een campagne begonnen om 50-plussers te werven. Fred, een 65-jarige judocoach die werkt bij de fastfood-keten in Salford, moet de grijze generatie aan een McUniform helpen.
Toevalligerwijs (?) valt de campagne samen met de lancering van een nieuwe wet in Engeland die leeftijdsdiscriminatie verbiedt.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?