Banken en uitgevers niet populair bij marketeers
Ruim een derde van de marketingmedewerkers bij financiële dienstverleners en uitgeverijen wil de branche uit. De sector `Fastmoving/Food` is wel populair, vooral omdat daar vakinhoudelijk interessante uitdagingen liggen.
Dat blijkt uit onderzoek van
Cobben & Van Tulder BV, specialist in bemiddeling van marketing en sales professionals, dat eind 2009 is gehouden onder 2500 marketeers. Een van de vragen was in welke branche marketing en sales professionals zouden willen werken. Hierbij waren meerdere antwoorden mogelijk.
Opvallend was dat van de mensen die nu bij financiële dienstverleners werken, 36% hun eigen branche niet opgaven. Bij uitgeverijen was dit percentage ruim 34 procent. Ter vergelijking: in de branche fastmoving/food wil slechts 8% in een andere branche aan de slag.
Doorgroeimogelijkheden voor talent
Volgens Cobben & Van Tulder hechten werknemers nu meer aan mogelijkheden voor doorgroei en aan een goede bedrijfscultuur in hun nieuwe baan. Dat zijn belangrijker drijfveren om van baan te veranderen dan salaris of bonus.
Blijkbaar bieden sommige branches dat nu onvoldoende. Maar in de sector fastmoving/food is de totale markt relatief stabiel. Daarnaast wordt deze branche onder marketeers beschouwd als de meest uitdagende, waar ook het meeste talent werkt.
Geen voorkeur eigen branche
De aandelen marketeers die niet de eigen branche als voorkeur opgeven zijn:
Fastmoving/Food: 8,1%
Retail/Detailhandel: 20,8%
Industrie en Productie: 21,3%
(Groot)Handel: 21,7%
Zakelijke Dienstverlening: 27,0%
Uitgeverij: 31,4%
Financiële Dienstverlening: 36,0%