Adverteren voor personeel hoeft niet meer zo nodig
Aantal personeelsadvertenties verder gedaald.
Het aantal personeelsadvertenties is in het eerste kwartaal van 2009 met ruim een derde gedaald ten opzichte van het eerste kwartaal van het vorige jaar. Dat meldt
The Nielsen Company. Nielsen registreert de personeelsadvertenties in meer dan duizend media waaronder de landelijke en regionale dagbladen, vak- en managementbladen en de belangrijkste vacaturesites.
Volgens Nielsen zegt de daling niet zo veel over het aantal uitstaande vacatures. Nu de arbeidsmarkt ruimer is, komen organisaties eenvoudiger aan personeel. Daarom besparen ze op dure wervingsadvertenties.
Dagbladen verliezen het meest
De dagbladen hebben het meest te lijden van de financiële crisis. In het eerste kwartaal van 2009 bedroeg de daling voor de dagbladen 42%.
In vak- en managementbladen stonden in het eerste kwartaal van 2009 36% minder vacatures ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Op internet daalde het aantal personeelsadvertenties met 35%.
Meer werving voor zorgsector
De beroepsgroep Gezondheidszorg en Welzijn noteerde een opvallende stijging van het aantal personeelsadvertenties (34,5%) als gevolg van de personeelskrapte in deze sector. De beroepsgroepen Administratie en Klantenservice (-48,9%) en Verkoop en Handel (-48,6%) hebben ingeleverd op aantallen geplaatste personeelsadvertenties.