Personeelsnet

Acht tips om gezonder te werken

Hoe is het gesteld met het ziekteverzuim onder de werknemers van uw organisatie? Hoe kunt u met name het psychische verzuim verminderen? En welke gebieden hebben uw aandacht nodig?

Advertisement

Met de onderstaande workhacks geeft Zorg en Zekerheid u vast een achttal handige tips om gezonder en leuker te werken en op die manier het verzuim direct te verminderen. Deel ze vooral binnen uw organisatie!

1. Ga iets leuks doen met collega’s
Misschien vindt u dat u al genoeg tijd doorbrengt met uw collega’s, maar vergis u niet: het is goed om ook eens na kantooruren af te spreken. En dan niet om te werken, maar om samen iets leuks te doen. Uit wetenschappelijk onderzoek is namelijk gebleken dat collega’s die een sterke band met elkaar hebben meer verantwoordelijkheid nemen voor hun werk.  Ga dus vooral eens iets drinken of samen sporten met collega’s. Goed voor de onderlinge band, goed voor de zaak.  

2. Maak uw kantoor dik
Tegenwoordig bestaat op veel werkvloeren de overtuiging dat werknemers productiever zijn in een ‘slank kantoor’, dat wil zeggen: een kantoor met zo min mogelijk opsmuk en decoratie. Inmiddels is echter gebleken dat die ‘slanke kantoren’ helemaal niet zo productief zijn. Juist in werkruimtes die een beetje persoonlijk zijn aangekleed blijken werknemers harder te werken. Werkt u in een ‘slank kantoor’? Kom dan in opstand en zet planten en foto’s van geliefden of familie neer. Dat vindt uw baas ook leuk!

3. Gebruik het Pygmalion-effect
Vertrouwen hebben in collega’s heeft meer effect op hun prestaties dan u misschien beseft. Dit wordt ook wel het Pygmalion-effect genoemd: mensen presteren beter naarmate er hogere verwachtingen zijn van hun kunnen. Met andere woorden: als u laat weten dat u iemand hoog hebt zitten, zal diegene beter werk afleveren.  Geef collega’s eens het voordeel van de twijfel en spreek positieve verwachtingen uit. Geef complimentjes en bevestiging. Leuk om te doen. Leuk om te krijgen. En het werk wordt er ook nog beter van.

4. Ga na werk op dark
Tegenwoordig lopen werk en privé steeds meer door elkaar. Daar zitten voordelen aan, maar ook nadelen. Zo is het natuurlijk niet goed als werknemers thuis niet meer de kans krijgen om te ontspannen.  Om beter te begrijpen wat de juiste balans tussen werk en privé is, voerde Google op haar kantoor in Dublin een interessant experiment uit. Werknemers werden gevraagd om hun smartphone en laptop bij het verlaten van het kantoor in te leveren, zodat ze thuis niet verder konden werken en zo de kans kregen om meer van hun vrije tijd te genieten.

‘Dublin goes dark’ was een groot succes: werknemers maakten melding van ontspannen avonden zonder stress. De les? Werken doet u op uw werk, thuis ontspant u en neemt u tijd voor uw familie, vrienden en hobby’s.

5. Leer de kunst van ditjes en datjes
Het is een beetje de snackvorm van de conversatiekunst: korte gesprekjes over ditjes en datjes, bijvoorbeeld bij het koffiezetapparaat of de printer. Toch zijn die kleine snacks belangrijker dan we vaak denken. Door af en toe een luchtig praatje te maken met collega’s smeedt u sterkere banden en geeft u uzelf en anderen een goed gevoel.

Niet zo goed in small talk? Goed nieuws, de kunst van de ditjes en datjes kunt leren u. Dat doet u zo:

  • Kies een luchtig onderwerp, bijvoorbeeld: series, sport, films, het weer, boeken of het nieuws.
  • Praat niet alleen over uzelf maar stel vragen.
  • Laat de ander uitpraten.
  • Durf uzelf te zijn.

6. Neem af en toe een microburst
We kennen het allemaal wel: de beruchte middagdip. Een kop koffie wil dan nog wel eens een energieboost geven. Volgens een groep wetenschappers is een kort telefoongesprek met een geliefde echter een nog  veel betere ‘microburst’. Het hoeft helemaal geen lang gesprek te zijn: een praatje van een paar minuten zorgt al voor hernieuwde motivatie, inspiratie en creativiteit.

7. Doe een walk and talk
Iedereen weet dat het niet gezond is om altijd alleen maar achter een bureau te zitten. Bovendien komt u tijdens een hele dag binnen vaak niet tot goede ideeën. Wat dat betreft kan een beetje frisse lucht en lichaamsbeweging een wereld van verschil maken.  Heeft u dus iets te bespreken met een collega of is het tijd voor werkoverleg? Ga dan niet in de vergaderruimte zitten, maar maak een wandelingetje in de buurt. En kunt u een e-mail net zo goed persoonlijk beantwoorden? Vergeet dat toetsenbord en loop gewoon even langs bij de betreffende collega. 

8. Zorg voor een goede nachtrust
Goed slapen is essentieel om goed te presteren. Stop een aantal uren voor u gaat slapen met werken en andere inspannende bezigheden. Zet uw laptop en smartphone alvast uit. Toch moeite met slapen? Er zijn speciale slaapworkshops die u helpen uw nachtrust te hervinden.

Meer info over wat de workshop van Somnio voor u kan betekenen? Lees verder op www.somnio.eu.

Cursussen en activiteiten
Zorg en Zekerheid biedt een breed aanbod diensten, onder andere in samenwerking met Somnio, om het werkklimaat van uw medewerkers zo gezond mogelijk te maken en te houden. U en uw werknemers kunnen kiezen uit een ruim aanbod van cursussen en activiteiten als het gaat om hun vitaliteit, welzijn en werkplek. Deze diensten zijn gratis of worden vergoed uit de aanvullende verzekeringen.

Wilt u meer inzicht in de mogelijkheden van bedrijfszorg voor uw organisatie en werknemers? Bekijk de mogelijkheden op zorgenzekerheid.nl/zakelijk

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?