WenS-bureaus als impresario's voor kandidaten?

Eerder deze week bleek uit een onderzoek dat kandidaten ontevreden zijn over werving- en selectiebureaus. In het gevecht om de schaarse kandidaten schroeven sommige bureaus hun ambities juist op. Zij presenteren zich als impresario voor de kandidaten. Drie op de vijf kandidaten zijn ontevreden over de werkzaamheden van werving- en selectiebureaus. Dat blijkt uit een onderzoek van werving- en selectiebureau Talentdesk onder bijna 900 hoger opgeleide werknemers. Andere gegevens uit het onderzoek: bijna zeven op de tien ondervraagden denken dat de bureaus de eigen beloning bij een bemiddeling belangrijker vinden dan de persoonlijke ontwikkeling van de kandidaat. En volgens 40 procent hebben de bureaus weinig tot matig kennis van het vakgebied waarin de werknemer actief is. Een andere bron voor frustatie is het gebrek aan nazorg en feedback als kandidaten niet in aanmerking komen voor een vacature. Naar aanleiding van een vraag hierover houdt Intermediairs loopbaancoach Els Ackerman het simpel op: "Natuurlijk bestaan er selecteurs die duidelijke feedback geven zodat je weet wat je kunt veranderen of verbeteren om meer kans te maken. Maar het gemiddelde bureau spendeert geen extra tijd aan een kandidaat aan wie ze niet kunnen verdienen." Terwijl het overgrote deel van hoger opgeleide werknemers ontevreden is over de diensten die zij leveren, vechten de werving- en selectiebureaus met elkaar om de schaarse kandidaten. Daarbij proberen bureaus deze werknemers voor de hele loopbaan aan zich te binden. Bijvoorbeeld door hun kandidaten coaching aan te bieden in het eerste jaar van een nieuwe baan. In Elsevier van deze week komt Ron Jansen van werving- en selectiebureau Ebbinge & Company aan het woord: "Wij voelen ons meer de impresario van kandidaten. Zij krijgen gedurende hun hele loopbaan advies." Welke werving- en selectiebureaus zijn echt in staat deze impresario-ambitie waar te maken? Is dit alleen weggelegd voor bureaus die zich richten op het topsegment? Of krijgen alleen de topkandidaten deze begeleiding als ze hun loopbaanzaken exclusief laten behartigen door het werving & selectiebureau?

Eerder deze week bleek uit een onderzoek dat kandidaten ontevreden zijn over werving- en selectiebureaus. In het gevecht om de schaarse kandidaten schroeven sommige bureaus hun ambities juist op. Zij presenteren zich als impresario voor de kandidaten.

Drie op de vijf kandidaten zijn ontevreden over de werkzaamheden van werving- en selectiebureaus. Dat blijkt uit een onderzoek van werving- en selectiebureau Talentdesk onder bijna 900 hoger opgeleide werknemers.
Andere gegevens uit het onderzoek: bijna zeven op de tien ondervraagden denken dat de bureaus de eigen beloning bij een bemiddeling belangrijker vinden dan de persoonlijke ontwikkeling van de kandidaat. En volgens 40 procent hebben de bureaus weinig tot matig kennis van het vakgebied waarin de werknemer actief is.

Een andere bron voor frustatie is het gebrek aan nazorg en feedback als kandidaten niet in aanmerking komen voor een vacature. Naar aanleiding van een vraag hierover houdt Intermediairs loopbaancoach Els Ackerman het simpel op: "Natuurlijk bestaan er selecteurs die duidelijke feedback geven zodat je weet wat je kunt veranderen of verbeteren om meer kans te maken. Maar het gemiddelde bureau spendeert geen extra tijd aan een kandidaat aan wie ze niet kunnen verdienen."

Terwijl het overgrote deel van hoger opgeleide werknemers ontevreden is over de diensten die zij leveren, vechten de werving- en selectiebureaus met elkaar om de schaarse kandidaten. Daarbij proberen bureaus deze werknemers voor de hele loopbaan aan zich te binden. Bijvoorbeeld door hun kandidaten coaching aan te bieden in het eerste jaar van een nieuwe baan.
In Elsevier van deze week komt Ron Jansen van werving- en selectiebureau Ebbinge & Company aan het woord: "Wij voelen ons meer de impresario van kandidaten. Zij krijgen gedurende hun hele loopbaan advies."

Welke werving- en selectiebureaus zijn echt in staat deze impresario-ambitie waar te maken? Is dit alleen weggelegd voor bureaus die zich richten op het topsegment? Of krijgen alleen de topkandidaten deze begeleiding als ze hun loopbaanzaken exclusief laten behartigen door het werving & selectiebureau?

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 280 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?