Personeelsnet

Werkgever moet een integer merk worden

Nieuwe werknemer eist werk met betekenis.

Organisaties moeten zich aanpassen aan een wereld waar ‘de werknemer koning is’. Er staat een nieuwe generatie werknemers voor de poort, met nieuwe eisen en verwachtingen. Werkgevers moeten daarom op zoek naar merkwaarden die hen onderscheiden van de concurrenten op de arbeidsmarkt. Adviesbureau PricewaterhouseCoopers (PwC) spreekt hierover met HRM-directeuren van internationale organisaties tijdens een conferentie in Barcelona op 22 maart.

Werknemers van de nieuwe generatie, die door sommigen ‘de Millenials’ wordt genoemd, stellen nieuwe eisen aan de werkgever. Ten eerste zijn ze gesteld op flexibiliteit op het werk, maar ze verwachten vooral dat de organisatie betekenisvolle bijdragen levert aan de maatschappij en de omgeving.

Integriteit en ethiek
Volgens trendwatcher Anne Lise Kjaer, spreker op de conferentie, worden integriteit en ethiek steeds belangrijker voor organisaties. Zij moeten het in hun DNA inbouwen, zodat deze waarden onderdeel vormen van alles wat ze doen. Dat is meer dan een eenvoudige PR-actie. Werknemers zullen steeds vaker zeggen: ‘woorden zijn mooi, maar laat liever daden zien’.

De veeleisendheid van de nieuwe generatie werknemers gaat volgens PwC niet gepaard met bijzondere loyaliteit naar de werkgever. Als de werknemer van nu niet tevreden is, vertrekt deze eenvoudig naar een werkgever waar de arbeidsvoorwaarden, werkomgeving en het imago beter passen bij de eigen verwachtingen en waarden.

Boeien en binden
Michael Rendell is partner bij PricewaterhouseCoopers LLP. Volgens hem moeten bedrijven die de beste arbeidskrachten willen, tegemoet komen aan de wensen van deze nieuwe generatie. Omdat arbeidsvoorwaarden veelal uitwisselbaar zijn, worden medewerkers er minder door gebonden als ze niet tevreden zijn.

Nu talent schaars wordt, moeten werkgevers hard werken om de nieuwe generatie talenten te boeien en te binden aan de organisatie. Volgens Rendell speelt dit niet alleen in Europa en de VS, maar ook al in nieuwe economieën als China en India.

Werkgever als beste merk
Het draait daarbij niet meer alleen om geld. Organisaties die de beste arbeidsvoorwaarden combineren met het beste ‘merk’ als werkgever, krijgen de beste mensen. De markt voor advies over onderscheidende employee benefits groeit dan ook nog steeds. Veel organisaties willen maar al te graag advies over hun positionering in de overvolle arbeidsmarkt.

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?