Geldzorgen: 4 manieren hoe HR-professionals de medewerkers kunnen steunen

Nederlanders maken zich steeds meer zorgen over hun financiële situatie. De boodschappenprijzen zijn immers torenhoog, elke maand wordt de hoge energierekening weer afgeschreven en de Nederlandse economie nadert een recessie. HR-afdelingen krijgen signalen dat geldzorgen door de hoofden van hun medewerkers spoken. Hoe zorg je ervoor dat je als HR-professional in gesprek kan gaan met deze medewerkers en hoe weet je wanneer je dit kan?

Door Myrthe Hanssen, HR directeur bij Visma | Raet

Uit ons onderzoek  blijkt dat een derde van de werkenden (33%) zich momenteel zorgen maakt over of zijn of haar salaris volgend jaar wel toereikend zal zijn voor het levensonderhoud. HR-afdelingen binnen bedrijven vangen dan ook steeds vaker signalen op dat geldzorgen door de hoofden van hun medewerkers spoken. En daar maken zij zich weer zorgen over. Twee op de vijf HR-professionals (38%) vinden de ernst en de hoeveelheid geldzorgen bij medewerkers namelijk alarmerend.

Geldzorgen op tafel
Het is dan ook essentieel om met elkaar in gesprek te gaan over geldzorgen op de werkvloer. Niet alleen voor de organisatie, maar ook voor de medewerker. Geldzorgen hebben namelijk veel impact op het doen en laten van een medewerker. Als zij last hebben van dit soort zorgen zijn ze sneller afgeleid, omdat zij zich bijvoorbeeld druk maken over of zij de boodschappen nog wel kunnen betalen. Daarnaast kan geldstress leiden tot angsten, depressie, verslavingsproblematiek en andere psychische aandoeningen. 46 procent van de HR-professionals ziet dan ook dat medewerkers vandaag de dag vaker last hebben van mentale klachten door geldzorgen.

Deze mentale problemen leiden ertoe dat medewerkers zich vaker en sneller ziek melden. Een kwart van de HR-professionals (27%) ziet dan ook dat sinds de stijgende inflatie, het ziekteverzuim in hun organisatie is toegenomen. Deze ziekmeldingen zorgen niet alleen voor stress bij collega’s, omdat zij op zoek moeten naar vervanging of werk moeten overnemen, maar het kost het bedrijf simpelweg ook elke dag geld.

HR-professionals in actie
Om fitte en productieve medewerkers te behouden, is het dus essentieel om aandacht te besteden aan geldzorgen. Toch is praten over geldzorgen vandaag de dag nog een taboe. Schaamtegevoelens zorgen ervoor dat medewerkers hun mond houden over hun problemen. Maar hoe zorg je ervoor dat je wel in gesprek kan gaan met deze medewerkers en hoe weet je wanneer je dit gesprek aan moet gaan?

4 MANIEREN VOOR HR OM STEUN TE BIEDEN BIJ GELDZORGEN VAN MEDEWERKERS

1. Wees waakzaam
Een direct signaal dat er zorgen om geld zijn, is een loonbeslag. Het is dan ook verstandig om een gesprek te starten met een medewerker wanneer je dit ziet gebeuren. Bekijk samen of diegene ergens hulp bij nodig heeft. Zonder dwingend te zijn, kun je laten zien dat je de medewerker wilt ondersteunen.

Natuurlijk moet je ook alert zijn op minder duidelijke signalen. Klopt een medewerker bijvoorbeeld meerdere keren per jaar aan voor een salarisverhoging? Dan kan dat betekenen dat het financieel niet voor de wind gaat. Vraag dan ook door naar de reden waarom iemand behoefte heeft aan een hoger inkomen. En vergeet niet: een hoog salaris betekent niet dat iemand geen geldzorgen heeft.

2. Geef aan welke opties er zijn
Het is belangrijk dat je aan je medewerkers duidelijk maakt waar ze terecht kunnen voor hulp, binnen en buiten je organisatie. Benoem dit bijvoorbeeld in je nieuwsbrief of besteed er aandacht aan op het intranet. Voor medewerkers is de drempel dan lager om hulp te zoeken.

3. Organiseer een lezing of een webinar over financiële fitheid
Geef medewerkers op een openbare of digitale plek informatie over financiële zaken. Hierdoor maak je het voor medewerkers toegankelijk om aan te sluiten, omdat zij relatief anoniem kunnen deelnemen. Je kan hiermee een doelgroep bereiken die je nog niet op het vizier had staan. Dit hoef je natuurlijk niet alleen te doen, je kunt ook een instelling vragen om dit te organiseren.

4. Zet budgetcoaches in
Samenwerken met budgetcoaches kan heel waardevol zijn. Op een laagdrempelige manier kunnen zij jouw medewerkers helpen om hun financiële leven weer op de rit te krijgen. Het vereist natuurlijk een investering, maar een medewerker met geldzorgen kan je veel meer geld kosten.

Financieel gezond
De komende jaren zal het aantal medewerkers met geldzorgen mogelijk groeien. Werkgevers moeten dan ook alert zijn op signalen van geldstress. Daarbij hoef je natuurlijk niet gelijk in de portemonnee van de medewerker te kijken, maar je kunt hen wel actief informeren waar zij terecht kunnen met vragen en hulp. Zo kun je als organisatie samen met je medewerkers werken aan een financieel gezonde toekomst.

MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?