Veel vraag naar stageplaatsen, maar aanbod neemt af

In het afgelopen jaar, is de interesse voor stageplaatsen met een derde toegenomen. Maar het aanbod van stageplekken is in het afgelopen jaar juist met drie procent afgenomen. Die afname komt niet (alleen) door de coronacrisis, want het aantal stageplaatsen slinkt nu al jaren. In de HR is nog wel een ruim aanbod aan plekken voor stagiairs.

Dat blijkt uit een analyse van vacaturesite Indeed.

Effect coronacrisis op stageplekken
Over de afgelopen drie jaar bezien, is het totale aanbod van plekken voor stagiairs met vijf procent geslonken. De dalende trend van het afgelopen jaar is daarmee niet alleen toe te schrijven aan het uitbreken van de coronacrisis, al is de pandemie wel degelijk van invloed op de cijfers.

In de weken na de uitbraak van het virus was er tijdelijk sprake van minder zoekopdrachten naar alle banen, waarschijnlijk veroorzaakt door de onzekerheid rond de pandemie. Dat gold met een afname van -12 procent ook voor stageplekken. Stages zijn vaak verplicht vanuit school of studie en daarom blijven mensen naar een geschikte stageplek zoeken.

Werkgevers kampen met capaciteitsproblemen
“Leren in de praktijk, is voor veel mensen ontzettend belangrijk voor het afronden van opleiding of studie”, vertelt Arjan Vissers, verantwoordelijk voor strategie bij Indeed. “Werkgevers kampen in deze tijd met capaciteitsproblemen en zijn genoodzaakt andere prioriteiten te stellen. Daarnaast hebben ze er nu natuurlijk nóg een grote uitdaging bij, nu wordt geadviseerd om zoveel mogelijk thuis te blijven werken. Dat maakt begeleiding niet gemakkelijker”, aldus Vissers.

Het aantal zoekopdrachten naar stageplekken is ten opzichte van 2019 ‘explosief toegenomen’. In 2019 nam het zoekgedrag nog af, net als het aantal beschikbare plekken voor stagiairs. Vissers: “Toen was sprake van een daling van een krappe twee procent. In 2020 is het zoekverkeer opeens ontzettend toegenomen, met 20 procent. Een ontwikkeling die het aanbod van stageplaatsen niet kan bijbenen.”

Meeste stageplakken in marketing en communicatie
De cijfers laten zien dat mensen die graag in de marketing- en communicatiebranche stage willen lopen, het meeste keus hebben. Voor ‘stagiair communicatie’ en ‘stagiair online marketing’ staan de meeste functies open. Als derde op de lijst staat de stagiair in human resource management (HRM).

Ondanks de krapte op de stagemarkt zijn er nog altijd werkgevers die moeite hebben om de juiste mensen te vinden voor bepaalde stages. Dit geldt voor stagiairs die stage willen lopen als receptionist, als verkoper of winkelmedewerker. Voor deze stageplaatsen moeten bedrijven veel moeite doen. Meer dan zestig procent van de vacatures die werkgevers aanbieden voor dit soort functies stond de afgelopen drie jaar langer dan twee maanden open.

MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 280 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?