Van vakantievibes naar kantoorkriebels: handvatten voor leidinggevenden

De zomervakantie is voor velen een mooi vooruitzicht om even uit de routine te stappen en te ontspannen. De mate waarin een medewerker zich loskoppelt, heeft een persoonlijk aspect, maar de werkcultuur heeft hierop ook een grote invloed. Wat kun je als leidinggevende ondernemen om dit in goede banen te leiden? Dit kun je voor, tijdens én na de vakanties doen.

Door: Marijke Henst, Regiodirecteur bij De Arbodienst 

Het verschilt per persoon in welke mate een medewerker zich loskoppelt van het werk. Voor sommigen is het een fluitje van een cent, terwijl anderen hier wellicht meer moeite mee hebben. Maar als leidinggevende wil je dat iedereen binnen je organisatie de kans krijgt om met een voldaan gevoel en nieuwe energie terug te keren naar kantoor. Dit heeft een positief effect op het welzijn van de werknemers, de teamdynamiek en de productiviteit. In dit artikel deel ik nuttige inzichten over wat je als leidinggevende kunt ondernemen voor, tijdens en na de vakanties van je werknemers.

Voor de vakantie
Als werkgever wil je dat het werk ook tijdens de verlofperiode van een medewerker goed wordt uitgevoerd. Een goede voorbereiding is hierbij het halve werk en het is aan leidinggevenden om dit zo goed mogelijk te faciliteren. Plan bijvoorbeeld een teamoverleg voor de vakantieperiode waarin iedereen werkzaamheden en taken onderling kan verdelen.  Zo krijgen medewerkers het gevoel dat ze zonder zorgen van hun vakantie kunnen genieten, en voelen ze zich gewaardeerd en gesteund.

Naast een open sfeer, is een goede werkoverdracht ook belangrijk. Zorg dat mensen elkaar vlak voor de vakantie nog even opzoeken voor de laatste details en zorg dat de hoofdlijnen op papier komen te staan. Vlak voor vertrek kunnen collega’s dan altijd nog vragen stellen of feedback geven.

Last but not least is het ook belangrijk dat iedereen op de hoogte is. Zorg voor duidelijke communicatie richting collega’s en klanten. Zo zijn de verwachtingen op elkaar afgestemd en voorkom je verwarring.
 

Tijdens de vakantie
De werknemers die tijdens de vakantie de lopende zaken overnemen van hun collega moeten goed geïnstrueerd zijn. Ook hierin speel je als leidinggevende een faciliterende rol. Spreek vaste dagen af om samen naar kantoor te komen. Op deze manier houd je de lijnen kort en creëer je persoonlijke en directe contactmomenten.

Dit verlaagt de drempel om op een informele manier zaken met elkaar te delen en te bespreken en ontneemt eventuele twijfels. Bovendien draagt het bij aan een open en gezellige sfeer. Als er veel minder mensen op kantoor zijn is het bijvoorbeeld leuk om een bijzondere lunch te regelen of bij mooi weer lekker ijsjes te halen. Geef hiermee de achterblijvers het gevoel van waardering en dank hen voor hun extra inzet.

Na de vakantie
Een goede organisatiecultuur besteedt ook aandacht aan de terugkeer van medewerkers na hun vakantie. Dit kan gestimuleerd worden door werknemers de ruimte te bieden om het vakantieverhalen te delen. Toon oprecht interesse en neem er uitgebreid de tijd voor.

En heel belangrijk: vergeet de verzuimende collega’s niet! Ook zij gaan wellicht op vakantie en blijven zich onderdeel voelen van het team. Door te vragen naar hun vakantieplannen en ervaringen betrek je ze weer op een positieve manier bij het werk.

Een gemakkelijke overgang helpt medewerkers om weer in de werkmodus te komen, zonder direct de vakantievibes te verliezen. Door hier als werkgever op een fijne manier mee om te gaan kan je het team enthousiasmeren om er weer lekker voor te gaan!

MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 453 exclusieve vakartikelen en 282 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?