Vakbladen lijden door afname personeelsadvertenties

Gratis krant DAG houdt er mee op.

De bestedingen voor personeelsadvertenties verschuiven langzaam maar zeker van printmedia naar internet. Zowel kranten als vakbladen lijden onder de afnemende advertentie-inkomsten. Dat meldt Nielsen Media Research. Vandaag werd verder bekend dat gratis krant DAG het bijltje erbij neer gooit.

De eerste zes maanden van 2008 hebben adverteerders voor ruim 2,2 miljard euro uitgegeven, een stijging van 3,8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Internet boekte de grootste groei met bijna 25 procent, terwijl de advertentie-inkomsten van papieren media met 1,6 procent daalden.

Minder personeelsadvertenties vakbladen
Het is een lastige tijd voor kranten en vakbladen. De groei van de economie neemt af, terwijl adverteerders vaker internet kiezen als advertentiemedium. Bovendien is met de redactie, productie en distributie veel geld gemoeid. Daar komt nog bij dat veel vakbladen tegenwoordig gratis op de mat vallen, zoals P&O actueel en HR-Praktijk magazine in het vakgebied van P&O.

Maar de dagbladen (-2,6 procent) en vak- en managementbladen (- 7,3 procent) lijden onder de daling van het aantal personeelsadvertenties. In dezelfde periode vorig jaar, zat er nog enige groei in dit segment, meldt Nielsen.

Veel concurrentie gratis bladen
De gratis krant DAG houdt ermee op. Woensdag 1 oktober verschijnt het laatste papieren exemplaar. De krant is er niet in geslaagd om ‘in de felle concurrentiestrijd met de andere gratis kranten, voldoende adverteerders aan zich te binden’, schrijft de krant zelf.

Initiatiefnemers PCM en KPN zien door de onzekere economische vooruitzichten onvoldoende perspectief om de krant winstgevend te maken. Uitgeverij PCM gaat alleen verder met de digitale nieuwsvoorziening op internet.

Stijging voor internet
Die keuze is niet onverstandig, want de netto mediabestedingen op internet stegen met bijna een kwart. Die groei is weliswaar lager dan in 2007, maar nog steeds vele malen hoger dan in de meeste andere mediumtypen. Zonder internet zou er zelfs sprake zijn van een lichte daling van de netto mediabestedingen (-0,1 procent), aldus Nielsen.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?