TNO ontwikkelt keurmerk sociaal ondernemen

TNO ontwikkelt een landelijke methode waarmee zichtbaar wordt wat bedrijven bijdragen aan de werkgelegenheid van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Sociale bedrijven richten zich, veel meer dan andere bedrijven, op de duurzame plaatsing van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Deze bedrijven worden op dit moment onvoldoende herkend en erkend voor hun bijdrage aan de werkgelegenheid van kwetsbare groepen.

Sociale bijdrage zichtbaar maken
Doel is om een landelijke methode te ontwikkelen waarmee objectief kan worden bepaald welke bijdrage een bedrijf levert aan de werkgelegenheid van personen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

De bijdrage kan vorm krijgen door het in dienst nemen van één of meer personen uit deze doelgroep, door leerwerkplekken te creëren en/of door producten en diensten van een sociale werkplaats in te kopen.

Meer bedrijven socialer laten ondernemen
Het keurmerk moet uiteindelijk leiden tot meer duurzame werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en meer bedrijven die socialer ondernemen. Verder moeten sociale bedrijven beter zichtbaarheid worden, ook voor overheden die hun inkoop `sociaal aanbesteden`.

TNO voert het project uit met 7 sociale werkvoorzieningbedrijven (SW-bedrijven) als co-financier. Elk SW-bedrijf neemt ook een reguliere werkgever mee in het project. De methode wordt ontwikkeld in nauwe samenwerking met deze werkgevers en de Stichting In Return Nederland.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?