Tinder voor de arbeidsmarkt brengt werkgevers in contact met onverwachte talenten

Om werkgevers en kandidaten met elkaar in contact te brengen, zijn meer methoden nodig dan de traditionele vacaturetekst. Een nieuw initiatief, Passport for Work, nodigt werkgevers uit om een baanprofiel met skills in te voeren voor de openstaande vacatures in hun bedrijf. Werkzoekenden kunnen online spelenderwijs uitvinden over welke vaardigheden zij beschikken en met welke baanprofielen zij matchen. Zij spelen daarvoor online games, maar wel gebaseerd op wetenschappelijk onderbouwd (assessment)onderzoek. Op deze manier komen kandidaten bij werkgevers in beeld, die anders niet door de eerste selectie zouden komen.

Online platform Passport for Work is een pilotproject dat de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt omarmt en nieuwe technische processen toevoegt. Het brengt soft skills op een laagdrempelige manier en spelenderwijs in kaart door middel van online games. Op deze manier krijgen kwetsbare werkzoekenden meer zelfvertrouwen bij hun zoektocht naar werk.

Tinder voor de arbeidsmarkt
Het platform is een initiatief van de gemeente Eindhoven, Tilburg University en Organiq. Doel is om werkzoekenden en werkgevers sneller en effectiever dichterbij elkaar brengen. Het matchingsplatform is een soort Tinder voor de arbeidsmarkt, waarbij gebruik wordt gemaakt van slimme technologie om mensen aan een baan te helpen. Voorbeelden hiervan zijn gamified assessments en matching op basis van wetenschappelijke inzichten rondom het meten en matchen van skills met banen (psychometrie).

HR & arbeidsmarktonderzoeker Ronald Lievens van Tilburg University stelt dat een nieuw perspectief op werk nodig is. “Door verder te kijken dan werkervaring en diploma’s, ontstaat een breder beeld van iemands inzetbaarheid. Aannames op basis van het cv en diploma’s, maken zo plaats voor concrete informatie over iemands talenten en vaardigheden. De belangrijkste uitdaging hierin is om ervoor  te zorgen dat de informatie over skills écht klopt en bruikbaar is voor werkgevers in een recruitmentproces. Om die reden speelt psychometrie een grote rol in het project.”

Werkzoekende maakt ‘skillprint’
De werkzoekende kan op het platform en nieuw soort cv over zichzelf maken: de skillprint. Op basis van talenten en vaardigheden krijgt de werkzoekende een concreet beeld van zichzelf. Dat werkt vaak verrassend goed, meldt Oumar Traoré, trajectcoach bij sociaal ontwikkelbedrijf Ergon (Eindhoven). Reacties van werkzoekenden als "ik wist echt niet dat ik daar goed in was", zijn aan de orde van de dag.

De skillprint levert meer baankansen op de arbeidsmarkt op. Dit betekent heel concreet dat mensen een carrièreswitch kunnen maken. Bijvoorbeeld van de horeca naar de bouw of van kantoor naar de zorg. Dit opent de ogen van werkgevers en verbreedt het perspectief van de werkzoekende.

Werkgevers maken baanprofiel met ‘skilltaal’
Anderzijds krijgen werkgevers de gelegenheid om, in plaats van de traditionele vacaturetekst, een baanprofiel in te voeren voor de openstaande vacatures in hun bedrijf. Een baanprofiel is opgebouwd uit de skills die nodig zijn om betreffende functie duurzaam uit te kunnen oefenen. De baanprofielen worden opgebouwd in dezelfde skilltaal waarmee ook de skillprint is opgebouwd. Dat houdt in dat beide partijen elkaar via deze taal begrijpen, waardoor de kans op een betere en duurzame match groter wordt.

Matthijs van der Graaf van Organiq is naast de techniek en de processen continu op zoek naar de intrinsieke motivatie van de doelgroep, ofwel “wat hebben ze nodig en wat brengt hen in beweging. Simpel gezegd maken we gebruik van de elementen die sociale media en smartwatches zo verslavend maken. Die zetten we op een positieve manier in, om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt te helpen in het vinden van een baan die bij ze past en ze te motiveren om te leren.”

MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 280 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?