Studenten geloven niet in netwerksites voor sollicitaties
Ze hebben bijna allemaal een profiel op Facebook, Hyves of LinkedIn. Maar toch komen studenten en starters op de arbeidsmarkt niet op het idee om deze sites in te zetten bij het zoeken naar een baan.
Dat blijkt uit onderzoek onder 200 studenten en starters door uitzendbureau
ASA Student, gespecialiseerd in het uitzenden van HBO en WO studenten. Ondanks de toename in het gebruik en de aandacht die social media krijgen, gaf 65 procent van de respondenten aan netwerksites niet in te zetten bij hun zoektocht naar een baan.
Geen geloof in netwerksites
Meer dan de helft van de studenten en starters denkt dat social media niet zullen helpen bij het vinden van een baan. 34 procent ziet zijn activiteiten op social media namelijk niet als werkgerelateerd en 23 procent ziet het alleen als een middel om gevonden te worden, niet om zelf op zoek te gaan.
Slechts veertien procent zet social media in om te netwerken met potentiële nieuwe werkgevers.
Bewust van profiel
Studenten en starters zijn zich wel bewust van de manier waarop ze online te vinden zijn en de invloed die social media hebben op hun banenkansen. 62 procent van de respondenten geeft aan rekening te houden met zijn online verschijning en past zijn profielen aan of schermt ze zelfs bewust af tijdens een periode van sollicitaties.
Slechts vijf procent geeft aan dat het niet uitmaakt wat er online over hem of haar te vinden is.