Samenwerking autochtonen en allochtonen levert winst op
Rekening houden met verschillen in ambitie.
Met een ‘mix van achtergronden’ kunnen teams productiever en creatiever zijn, kunnen bedrijven kansen pakken en verbetert de sfeer en de interne bedrijfscultuur. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van uitzendbureau
Manpower onder 1200 autochtone en allochtone werknemers. Het onderzoek is uitgevoerd door
Bureau Aetios.
Volgens de ondervraagde werknemers levert culturele diversiteit op het werk winst op. Maar ze vinden ook dat werkgevers geen enkele cultuur als een aparte categorie moet behandelen.
Verder is het van belang ieders cultuurspecifieke bijdrage op waarde te schatten en te integreren in de bedrijfsvoering. Om allochtoon talent aan te trekken, zullen werkgevers zich ook meer moeten verdiepen in passende ‘interculturele communicatie’.
Ambitie
Uit het onderzoek blijkt dat autochtone werknemers vaker ‘persoonlijk getinte’ ambitie hebben. Hierin is competitie met anderen en de carrièrepositie in vergelijking met anderen minder belangrijk.
Allochtonen willen vaker de maatschappelijke ladder beklimmen en daarbij een hoge maatschappelijke positie bereiken, met de (financiële) status die daarbij hoort. De ambitie wordt door hen afgemeten aan zichtbare factoren: de positie van anderen, de status en mooie spullen.
Mogelijkheden
Allochtone werknemers zijn best positief over de manier waarop hun eigen werkgever omgaat met diverse culturen. Wel benut die niet alle mogelijkheden.
Werkgevers weten niet goed hoe ze hoe allochtoon talent moeten werven en behouden. Ook weten organisaties te weinig van andere culturen en laten daardoor kansen liggen. Verder loopt het nogal eens fout in de communicatie en beoordeling van personeel.