Om goed personeel te werven, is een aanbeveling van zittende medewerkers belangrijk. Maar werkgevers vinden hun bedrijf veel aantrekkelijker dan de medewerkers, blijkt uit onderzoek van Stepstone.
De vacaturesite heeft een Europees onderzoek uitgevoerd naar de impact van werkgeversimago op de arbeidsmarkt. Hieruit blijkt dat werkgevers en hun werknemers niet op dezelfde golflengte zitten. Want 95% van de bedrijven denkt dat hun werknemers hen zouden aanbevelen bij vrienden en familie, terwijl maar 43% van de werknemers dat echt zou doen. Bedrijven geven zichzelf gemiddeld een 6,5 voor aantrekkelijkheid; werknemers maar een 5,8.
Bedrijven moeten het belang van de rol van hun eigen medewerkers op de arbeidsmarkt niet onderschatten, want 69% van werkzoekenden zal de reputatie van een werkgever nagaan bij vrienden en familie.
Aanbeveling belangrijk voor werkgeversimago
Bedrijven moeten daarom beter luisteren naar hun medewerkers, vindt Piet Derriks, directeur StepStone Nederland. Want `medewerkers waarnaar geluisterd wordt, hebben meer plezier in hun werk en zullen zich meer inspannen om goede resultaten te halen voor de organisatie. Daarnaast zal een tevreden medewerker als ambassadeur optreden naar klanten en toekomstige werknemers.`
|