Opmerkelijk: Jongeren bellen werkgever eerder op voor een baan

Vacaturesites, netwerken, open sollicitaties en social media zijn het populairst bij mensen die een baan zoeken. Werkzoekenden zorgen er bovendien ook vaker voor dat ze online zichtbaar zijn voor werkgevers en recruitmentbureaus. Verder blijken diverse leeftijdsgroepen op een verschillende manier te solliciteren.

In het afgelopen jaar gebruikte 56% van de Nederlandse beroepsbevolking een vacaturesite ten opzichte van 52% in 2015, blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group. Terwijl deze kanalen aan belang winnen, neemt het gebruik van de traditionele kanalen juist af. Zo maken steeds minder mensen gebruik van bijvoorbeeld het UWV, de krant, huis-aan-huisblad en vakbladen.

Indeed populairste vacaturesite
In de lijst met meest populaire vacaturesites in Nederland zien we in de afgelopen jaren verschuivingen. Zo is het aandeel van Indeed sterk gestegen. Waar Indeed in 2015 nog op een vijfde plek stond, heeft Indeed in 2018 de nummer één positie en in de afgelopen vier jaar verdubbelden zij haar marktaandeel van 20% naar 40%. LinkedIn staat op de tweede plek.

Andere vacaturesites, zoals Nationalevacaturebank.nl, Facebook en Twitter worden steeds minder vaak gebruikt voor het zoeken van een baan.

Jongeren bellen eerder een bedrijf
Opvallend is dat 50-plussers nog vaak gebruik maken van traditionele media in de zoektocht naar een baan. Zij gebruiken in vergelijking met de andere leeftijdsgroepen veel vaker traditionele media, zoals vakbladen en tijdschriften of de krant of een huis-aan-huisblad. Ook wordt het UWV veel vaker door 50-plussers gebruikt dan de andere leeftijdscategorieën.

Modernere manieren, zoals social media en sollicitatie-apps worden meer gebruikt naarmate de doelgroep jonger is. Ook is het opvallend dat 20-30 jarigen sneller naar een bedrijf bellen dan de andere leeftijdsgroepen en dat zij zoekmachines veel meer gebruiken in de zoektocht naar een baan. Zeker met de opkomst van Google4Jobs is dit een interessant gegeven, stelt Intelligence Group.

Top 5 oriëntatiekanalen per leeftijdscategorie

20 tot 30 jaar

30 tot 40 jaar

40 tot 50 jaar

50-plus

Vacaturesites

Vacaturesites

Vacaturesites

Vacaturesites

Social media

Netwerk

Netwerk

Open sollicitatie

Netwerk

Social media

Open sollicitatie

Netwerk

Open sollicitatie

Open sollicitatie

Social media

Interne vacature(s)

Zoekmachine

Interne vacature(s)

CV uploaden in databank van een vacaturesite

CV uploaden in databank van een vacaturesite

Bron: Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek

MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?