Niet de stad, maar personeel brengt modebedrijven succes

Bloei van creatieve industrie komt niet door omgeving.

De mode-industrie bloeit in steden als Parijs, New York en Milaan. Daar is de infrastructuur goed en zorgt het stadsleven voor inspiratie. Toch is het niet de stad die creatieve bedrijven tot een succes maakt, maar ‘gewoon’ de arbeidsmarktervaring van het personeel. Dat blijkt uit onderzoek waarmee Rik Wenting op 11 september promoveert aan de Universiteit Utrecht.

Veel steden willen de ontwikkeling van creatieve industrie stimuleren. Want die maakt de stad aantrekkelijk als vestigingsplaats voor internationale bedrijven uit andere sectoren. In Nederland probeert Amsterdam zich te profileren als modestad.

Maar het clusteren van de modesector is geen garantie voor succes, aldus economisch geograaf Wenting. In zijn proefschrift neemt hij de wereldwijde modeontwerp-sector als voorbeeld voor de algehele creatieve sector. Wenting besteedt in zijn proefschrift speciale aandacht aan de Nederlandse modesector en aan Amsterdam als opkomende modestad.

Arbeidsmarktervaring personeel
De belangrijkste conclusie is, dat bedrijven hun succes bereiken via de arbeidsmarktervaring van de oprichter en het personeel. Het succes blijkt, jammer genoeg voor Amsterdam, niet afhankelijk van de stedelijke omgeving waarin zij werken.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 452 exclusieve vakartikelen en 281 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?