Motiveren van medewerkers: vijf mythes doorgeprikt

Om medewerkers gemotiveerd te houden moet je ze dan meer geld bieden, in de watten leggen of conflicten voorkomen? 10 snelle manieren om medewerkers te motiveren.

Om het beste uit medewerkers te halen, is het van belang dat ze gemotiveerd zijn om goed werk te leveren. Tevreden medewerkers zijn creatiever, werken beter samen en leveren zo meer werk af van een hogere kwaliteit. Maar hoe houd je medewerkers gemotiveerd?

Om medewerkers gemotiveerd te houden moet je ze vast meer geld bieden, in de watten leggen of conflicten voorkomen. In tegendeel, stelt organisatiepsycholoog dr. David G. Javitch, op de zakelijke website Entrepreneur.com. Hij prikt een aantal mythes door over het motiveren van medewerkers.

1. Geld motiveert
Mensen willen best goed verdienen, en op de korte termijn werkt het ook wel om meer geld te bieden. Velen zijn bereid om bijna alles te doen, tegen het juiste bedrag. Maar uit onderzoek blijkt ook dat het effect van bonussen niet lang beklijft. Binnen een half jaar weten mensen al niet meer waarom ze die bonus hebben gekregen. Geld blijkt de motivatie van mensen niet langdurend te beïnvloeden.

In Nederland is het niet echt gebruikelijk, maar wie bonussen openbaar uitdeelt, mag meer effect verwachten. Dat komt dan niet door het geld, maar door de erkenning van collega’s die de ontvanger van de bonus daardoor krijgt. Het is juist het openbare schouderklopje dat zijn werk doet.

Werkgevers moeten hun medewerkers daarom laten weten dat ze echt iets bijdragen aan de organisatie. Werknemers moeten prestaties kunnen leveren, daar erkenning voor krijgen, persoonlijk en professioneel kunnen groeien, meer verantwoordelijkheden krijgen. Het geld dat daar als waardering dan wellicht bij past, is hierop slechts een aanvulling.

2. Houdt het personeel gelukkig
Werkgevers doen de gekste dingen om medewerkers een prettige werkomgeving te bieden. Relaxruimtes, massages, gratis maaltijden, het kan niet op. Alles met het idee dat, wie de werknemers gelukkig houdt tijdens de lunch, dat terugbetaald ziet in hogere productiviteit tijdens werktijd.

Helaas is dat effect er niet één op één. Want goede voorzieningen zijn natuurlijk niet onbelangrijk, maar de tevredenheid tijdens de gratis lunch betekent nog niet dat de werknemer beter presteert wanneer dat nodig is.

3. Geen ruzie maken
Niemand houdt van conflicten op het werk en daarom laten we vervelend gedrag liever ‘over waaien’, dan dat we de confrontatie aan gaan. Te veel (HR-)managers willen aardig gevonden worden.

Maar wie problemen niet aansnijdt, helpt ook niemand: de manager zichzelf niet, niet de medewerker, niet de organisatie en ook zeker niet de collega’s van de disfunctionerende medewerker.

4. Sommige mensen zijn niet te motiveren.
Deze stelling klopt niet. Iedereen raakt wel ergens door gemotiveerd, alleen verschillen steeds de motieven. Wie medewerkers onder werktijd een spelletje ziet doen, of druk bezig ziet met het eigen hyves-profiel, kan denken dat zij niet gemotiveerd zijn. Maar die spijbelende medewerker is juist bijzonder gemotiveerd, alleen niet om het werk te doen waarvoor hij of zij is aangenomen.

Grote kans dat het werk en de belangstelling van de medewerker niet (meer) matchen. Dat betekent tijd voor een goed gesprek, voor meer uitdaging in het werk en voor taken die wel aanspreken. Maar van medewerkers die er voortdurend met de pet naar gooien, moet natuurlijk gewoon afscheid worden genomen.

5. Talenten hoef je niet te motiveren
Iedereen wil graag grote talenten om zich heen hebben op het werk. Slimme, creatieve geesten die snel leren, weten hoe de hazen lopen en een verbluffende productie draaien. Die mensen houden zichzelf wel aan het werk, denken we.

Maar intelligentie gaat niet altijd hand in hand met discipline en doorzettingskracht. Er zijn heel wat talentvolle medewerkers die geen raad weten met hun kennis en kunde. Ze weten niet wat hen motiveert en drijft, waardoor ze teleurgesteld, verveeld en boos kunnen raken.

Met voortgangsgesprekken, variatie in taken, suggesties en soms ook gewoon gerichte opdrachten blijven ook talenten uitgedaagd. Zorg dat u de lat hoog genoeg legt, zodat uitdaging aanwezig is voor talentvolle medewerkers op alle niveaus.

10 Snelle manieren om medewerkers te motiveren:
1. Deel complimenten uit voor werk dat goed is uitgevoerd, ook al is dat maar ten dele zo.
2. Help waardevolle medewerkers die geen uitdaging meer vinden in hun werk met uitdagende opdrachten. Stippel ook een interessant loopbaanpad met ze uit.
3. Maak duidelijk wat u van medewerkers verwacht en welke kwaliteit u verlangt.
4. Maak taken gevarieerd, zorg voor uitdagende elementen in iedere taakbeschrijving, op elk niveau.
5. Maak de bijdrage van iedere medewerker aan het grote geheel zichtbaar. Laat zien wat er scheef loopt als de medewerker (en zijn/ haar taak) er niet zou zijn.
6. Geef betekenis aan het werk van de medewerker. Toon dankbaarheid voor loyaliteit, inzet en creativiteit.
7. Geef de medewerker geregeld feedback, zowel over positieve als negatieve punten.
8. Biedt zelfstandigheid in taken en taakuitvoering. Maak medewerkers verantwoordelijk voor taken waar ze ervaring mee hebben.
9. Maak taken gaandeweg breder en / of dieper.
10. Geef medewerkers volop ruimte om taken succesvol af te ronden, om fouten te herstellen en verbeteringen in het werk door te voeren.

© Ook van dit artikel berust het auteursrecht bij Personeelsnet Media, te Den Haag. U mag dit artikel niet herpubliceren zonder bron- en linkvermelding.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 452 exclusieve vakartikelen en 281 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?