Mkb voert gesprekken voor doorstroom van medewerkers

Acht van de tien Nederlandse mkb’ers vindt de doorstroom van medewerkers binnen de organisatie belangrijk. Bij zes van de tien mkb-bedrijven wordt die doorstroom daarom gemakkelijker gemaakt.

Dit blijkt uit de resultaten van de vierde mkb Marktmonitor 2012/2013 van Unique in samenwerking met TNO waarin 2.330 ondernemers persoonlijk zijn geïnterviewd. Het merendeel van de mkb’ers is (redelijk) tevreden over de huidige doorstroom binnen de organisatie.

Beoordelingsgesprekken moeten doorstroom stimuleren
Om de doorstroom binnen de organisatie te ondersteunen, worden in de meeste organisaties plannings-/functionerings- of beoordelingsgesprekken gevoerd (71 procent). Daarnaast faciliteren trainingen en opleidingen de doorstroom binnen mkb organisaties.

Externe opleidingen en trainingen (68 procent) en interne opleidingen en trainingen (59 procent) staan respectievelijk op de tweede en derde plaats.
 
Doorstroom belangrijker voor grootbedrijf
Bij het grootbedrijf vindt 96 procent van de organisaties is de doorstroom van medewerkers belangrijk, blijkt uit de HR Monitor Grootbedrijf 2012/2013. In 63 procent van het grootbedrijf wordt doorstroom gefaciliteerd, 32 procent zou dit meer willen doen en slechts 5 procent faciliteert geen doorstroom.

De doorstroom in het grootbedrijf wordt voornamelijk gestimuleerd door interne opleidingen en trainingen (85 procent), tijdens plannings-/functionerings- of beoordelingsgesprekken (83 procent) en externe opleidingen en trainingen (77 procent).

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?