Marketing vaker belast met personeelswerving
Bedrijven richten zich meer op hun reputatie als werkgever. De afdeling marketing en communicatie is daarom vaker eindverantwoordelijke voor arbeidsmarketing.
De arbeidsmarkt herstelt en de flexibilisering van arbeid zet voort met nieuwe contractvormen, flexibele arbeidsplaatsen en werktijden. Het werkgeversimago en de naamsbekendheid van de werkgever krijgen hierdoor meer prioriteit. De afdeling marketing/communicatie is daardoor steeds vaker de eindverantwoordelijke domeineigenaar van arbeidsmarketing (van 8% in 2009, naar 15% nu). Dat meldt arbeidsmarktadviesbureau
Goals Marktbewerking.
Volgens het bureau zijn internal branding, talent development en de relatie met talentvolle toekomstige medewerkers noodzakelijk om de benodigde talenten aan de organisatie te binden, nu én in de toekomst. De rol van werving en arbeidsmarketing ontwikkelt zich hiermee steeds meer tot een strategische noodzaak.
Meer werkgevers houden recruitmentkengetallen bij
Het bureau vindt dat er bij veel bedrijven ruimte is voor verbetering van het wervingsproces. Want er blijken enorme verschillen in wervingskosten per aangenomen werknemer, maar ook qua doorlooptijd en aantal gegenereerde CV`s om tot een gesprek of aanstelling te komen. De sector zakelijke dienstverlening scoort hierop beter dan andere sectoren.
Er is een daling te zien in het aantal organisaties dat géén kengetallen hanteert om hun wervingsactiviteiten te sturen, van 17% vorig jaar naar 9% dit jaar. Bedrijven willen ook vaker weten wat hun medewerkers drijft en wat er speelt. Het aantal onderzoeken groeit, met als meest favoriete het tevredenheidsonderzoek onder medewerkers. Al 71% van de respondenten heeft een dergelijk onderzoek geïnitieerd.
Nieuwe wervingsmethoden blijven
Traditionele wervingskanalen als personeeladvertenties in gedrukte media of het inhuren van bureaus, worden voorbijgestreefd door
referral campagnes, het pionieren in sociale netwerken als LinkedIn en het gebruik van jobboards. Het gebruik van sociale netwerken wordt de grootste potentie toegedicht. Ook het gebruik van career portals, `talentendatabases` en zoekmachinemarketing stijgen in populariteit.