HR en werknemers denken heel verschillend over opleidingsaanbod

Ruim tweederde van de Nederlandse HR-professionals stelt dat medewerkers zelf de regie mogen voeren over hun leer- en ontwikkelproces. Ook vinden HR-professionals dat er een ruim en toegankelijk opleidingsaanbod is. Maar in de praktijk mag slechts 35% van de medewerkers in Nederlandse bedrijven zelf bepalen wat, wanneer en hoe ze willen leren.

Dat concludeert de Studytube Learning & Development Monitor 2022, een jaarlijks onderzoek van Motivaction/Sparkey in opdracht van Studytube.

Zelf bepalen wat je leert
Bij Nederlandse bedrijven is een leercultuur zelden ingeburgerd. De leidinggevenden stimuleren de ontwikkeling van werknemers nauwelijks, de opleidingsmogelijkheden sluiten onvoldoende aan bij de leerbehoeften, en er is onenigheid over de precieze verantwoordelijkheden.

Wel zegt meer dan twee derde van de Nederlandse HR-professionals (68%) dat de regie over het eigen leer- en ontwikkelproces steeds meer bij die medewerkers komt te liggen. Maar in de praktijk is die vrijheid echter minder groot. Slechts 46% van de HR-professionals, 46% van de leidinggevenden en 35% van de medewerkers zeggen dat medewerkers in hun organisatie ook effectief zelf mogen bepalen wat, wanneer en hoe ze willen leren.

HR vindt leeraanbod ruimer
Vaak is er wel een leeraanbod, maar ontbreekt de leercultuur. HR-professionals drukken zich ook positiever uit over die leermogelijkheden dan de werknemers voor wie ze bedoeld zijn: ze vinden ze toegankelijker (67% vs. 53% bij de medewerkers), ruimer (62% vs. 44%), en menen dat het gemakkelijk is om zelf trainingen te boeken binnen de organisatie (53% vs. 42%).

Toch blijkt dat leeraanbod niet altijd relevant genoeg om als medewerker proactief de leiding te nemen over de eigen groeicurve: 18% vindt dat de beschikbare opleidingen niet echt passen bij zijn of haar behoeften, terwijl 25% vaststelt dat ze te weinig ruimte krijgen om te leren wat ze oprecht interessant vinden. Maar 35% van de medewerkers leert “omdat het moet”.

Leidinggevende moet rol pakken
Verder is er onduidelijkheid over wie er verantwoordelijk is voor de regie over het leerproces. Een kwart (26%) van de HR-professionals wijst naar zichzelf, maar 28% schuift het door naar de leidinggevenden, waar 33% die rol opeist. Bij de medewerkers geeft 24% aan dat ze zelf die regie voeren, maar een identiek percentage weet het niet.

“Onderschat de rol van de leidinggevende niet,” vertelt Homam Karimi, CEO van Studytube. “Maar liefst 79% van de medewerkers is niet overtuigd dat hun leidinggevenden het goede voorbeeld geven, en 27% wordt niet of nauwelijks gestimuleerd om te leren. Zo beschouw je leren al snel als een ‘noodzakelijk kwaad’. Zien leren doet leren: als leidinggevenden proactief werken aan hun ontwikkeling en hun medewerkers laten zien hoe belangrijk dat is voor hun loopbaan en toekomst, dan is de kans veel groter dat ook zij er - met plezier - mee aan de slag zullen gaan.”

MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?