Liever kerstpakket dan helemaal niets

Een meerderheid van de werknemers krijgt het liefst een kerstbonus; nog maar een kwart wil graag een kerstpakket. Maar wie denkt kosten te kunnen besparen door geen pakket meer uit te delen, heeft het mis. Slechts 2 procent vindt kostenbesparing een goede reden om het kerstpakket te schrappen.

Het traditionele kerstpakket is dit jaar, net als vorig jaar, in populariteit gedaald. Slechts 24 procent geeft aan het liefst een kerstpakket van zijn of haar baas te ontvangen, ten opzichte van 35 procent in 2008. Zes van de tien werknemers kiest nu voor een kerstbonus. In 2008 was dat nog maar 48 procent.

In 2009 wil 8 procent verder graag een geschenkbon ontvangen en 6 procent stelt het op prijs om een donatie aan een goed doel te kunnen doen.

Niet besparen
Deze resultaten komen uit een jaarlijks online onderzoek van Unique Uitzendburo naar de voorkeur van werknemers voor een kerstgeschenk. Gezien de moeilijke positie waarin veel bedrijven op dit moment verkeren, voegde het uitzendbureau de antwoordmogelijkheid toe om een investering te doen in het bedrijf door het kerstgeschenk in te leveren.

Maar werknemers blijken toch gehecht aan een attentie aan het eind van het jaar. De optie om het kerstgeschenk over te slaan en dit te zien als een investering in het bedrijf is zeer impopulair. Slechts twee procent van de Nederlandse werknemers wil zijn of haar kerstgeschenk opgeven om het bedrijf deze kostenpost te besparen.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?