Koppeling social media met recruitmentsysteem gewenst

De aanschaf van een recruitmentsysteem gebeurt voornamelijk om werving en selectie efficiënter te maken. Werkgevers missen de mogelijkheid om via hun recruitmentsoftware te werven binnen social media zoals Facebook en LinkedIn.

Dat blijkt uit onderzoek naar recruitmentsystemen, uitgevoerd door Werf& onder 440 personen werkzaam bij een bedrijf met een recruitmentsysteem.

Recruitmentsysteem vooral voor efficiency
De belangrijkste reden voor werkgevers om met een recruitmentsysteem te werken blijkt efficiency, gevolgd door het beheersbaar maken van recruitment en procesoptimalisatie. Werkgevers missen wel een goede integratie van social media in recruitmentsystemen. Meer dan een derde van de gebruikers van recruitmentsystemen geeft aan dat zijn of haar huidige recruitmentsysteem daar niet geschikt voor is.

Andere argumenten om met een recruitmentsysteem te werken, zoals kandidaatvriendelijkheid, meer resultaat halen en beter meten, wegen voor werkgevers minder zwaar. Hiermee lijkt de aanschaf van een recruitmentsysteem om werving en selectie efficiënter te maken, dus belangrijker dan het aannemen van beter personeel.

Koppeling met sociale media gewenst
Van de 20 functionaliteiten van recruitmentsoftware, worden er door de respondenten gemiddeld 7,7 frequent gebruikt.

Waar opvallend veel behoefte aan blijkt, is de integratie met social media. Slechts 28 procent geeft aan dat zijn of haar huidige recruitmentsysteem daar (zeer) geschikt voor is, 35 procent vindt het eigen systeem daarvoor (zeer) ongeschikt. Gebruikers geven aan wel veel behoefte te hebben aan een betere koppeling met social media.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?