Jaarlijks 60 doden en 750 gewonden in werkverkeer

Verkeersveiligheid krijgt te weinig aandacht in het arbobeleid van bedrijven. Jaarlijks vallen ongeveer 60 verkeersdoden tijdens het werk en raken nog eens 750 werknemers met verwondingen in het ziekenhuis.

Dat stelt Paulien Bongers, Innovatiedirecteur Arbeid bij TNO aan de vooravond van het Veiligheidscongres 2011 van de Nederlandse Vereniging van Veiligheidskunde. TNO presenteert op het congres een handreiking om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Ongeluk op weg naar vergadering
Hoewel er in Nederland niet eenduidig onderzoek is gedaan naar de relatie tussen ongevallen en verkeer, heeft TNO onderzoeken geïnventariseerd en daaruit conclusies getrokken.

Daaruit valt af te leiden dat beroepschauffeurs en vrachtwagenchauffeurs het meest riskante beroep hebben. Een derde van de verkeersongelukken gebeurt tijdens het rijden van en naar vergaderingen en klanten of tijdens goederenvervoer. Bestelauto`s en –busjes zijn betrokken bij bijna één op de vijf verkeersongevallen tijdens het werk. Maar de meeste slachtoffers van een ziekenhuisopname reden in een personenauto (38%).

Vijf maatregelen om ongelukken te voorkomen
Volgens Bongers kunnen werkgevers met enkele simpele maatregelen de veiligheid al flink verbeteren. `Werkgevers hebben vaak geen idee van de kosten die verkeersongelukken met zich meebrengen. Laat staan de imagoschade als een vrachtwagen met jouw logo erop net een fataal ongeluk heeft veroorzaakt`.

Bongers geeft de volgende tips om de veiligheid van medewerkers op de weg te vergroten:

1. Regelmatig testen van de ogen.
2. Cursus voor medewerkers over `het nieuwe rijden`, die gelijk goed is voor het milieu en de brandstofkosten.
3. Selecteer lease- en bedrijfsauto’s niet op `leuk of snel`, maar op `veilig en degelijk`.
4. Geef medewerkers korting op controlebeurten, zodat het voertuig in goede staat blijft.
5. Transportbedrijven doen er goed aan om vermoeidheidsmanagement in te zetten. Dat houdt de chauffeur fit en alert. Als een chauffeur meldt dat hij/zij moe is, moet de werkgever daarvoor een frisse chauffeur inzetten.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?