Industrie wil lagere kosten en flexibele organisatie

Cross-functionele teams en doelen vertalen naar persoonlijke targets. Dat zijn twee van de maatregelen waarmee de industrie in 2011 weer wil gaan groeien. Bedrijven gaan vooral op de kleintjes letten.

Na een aantal zware jaren kan de industrie weer denken aan groeimogelijkheden. Daarbij staat verhoogde efficiëntie bovenaan op de agenda van de directeur FEZ, blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants en de International Controller Association.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 100 West-Europese CFO`s en commerciële directeuren uit de industrie. In 2011 zullen inkoop en logistiek een grote rol gaan spelen, terwijl innovatie en ontwikkeling worden beschouwd als minder belangrijk dan vorig jaar.

Bedrijven gaan voor organische groei
Het komende jaar zullen de meeste bedrijven zich richten op organische groei (78%), groei vanuit het bestaande bedrijf. Bijna de helft van de bedrijven geeft aan zich op groei te richten als gevolg van fusies en overnamen, ofwel anorganische groei.

Naast groei willen de bedrijven zich richten op het terugdringen van de productiekosten en het verhogen van de efficiëntie.

10 Succesfactoren voor groei
De onderzochte bedrijven laten weten dat het creëren en managen van groei, optimaliseren van productiekosten en meer flexibel worden de grootste uitdagingen zijn van komend jaar. De onderzoekers hebben tien succesfactoren aangeduid om de doelstellingen voor 2011 te bereiken:

1. Selecteer de meest veelbelovende diensten/producten van de organisatie;
2. Definieer duidelijke, meetbare doelen;
3. Synchroniseer de diensten/producten om frictie te voorkomen;
4. Vorm een plan voor het beste gebruik van de diensten/producten;
5. Zorg dat de randvoorwaarden gecreëerd zijn: budgetten, hulpmiddelen etc;
6. Vorm cross-functionele teams;
7. Integreer de doelen in de persoonlijke targets;
8. Introduceer een effectief projectmonitoring systeem;
9. Evalueer regelmatig met het management;
10. Lanceer ondersteunende communicatie binnen de organisatie.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?