HR-professional heeft geen tijd voor strategische rol
HR-professionals in Nederland zien graag een sterkere positie voor zichzelf in de organisatie, maar komen nauwelijks toe aan strategisch advies. Ze zijn daarvoor te veel tijd kwijt aan lopende zaken.
Door tijdrovende uitvoerende taken, kan de HR-afdeling zich minder dan gewenst op de lange termijndoelen van de organisatie richten. Dit blijkt uit de
Raet HR Benchmark 2010, een jaarlijks grootschalig onderzoek door
TNS Consult en
TNS Nipo voor HR- en salarisspecialist
Raet, onder ruim 450 HR-verantwoordelijken.
Reorganisaties blijven nog wel even
Veruit de meeste organisaties hebben de afgelopen twee jaar te maken gehad met een ingrijpende organisatieverandering. En dat blijft nog wel even zo, want maar liefst 48% van de HR-professionals verwacht in 2011 en 2012 opnieuw een bezuiniging.
Nog eens 30% verwacht in de komende twee jaar een reorganisatie waarbij de organisatiestructuur wordt gewijzigd en 20% verwacht opnieuw een afslanking van het aantal medewerkers. In alle segmenten verwachten HR-professionals in de toekomst meer krimp (45%) dan groei (21%) van personeel.
Geen tijd voor de toekomst
HR-professionals willen beter inspelen op de toekomst, maar de helft zegt onvoldoende voorbereid te zijn op de ontwikkelingen die tussen nu en 2012 spelen. Nog geen kwart (23%) van de respondenten zegt voorbereid te zijn op de ontwikkelingen die spelen tot 2015.
Toch bekwamen HR-professionals zich steeds verder in de rol van business partner. Ze denken graag mee over strategische HR-zaken als opleiding en ontwikkeling, competentiemanagement en strategische personeelsplanning. Maar door tijdgebrek kunnen ze deze rol niet zo snel uitbouwen als dat ze zouden willen.
Want de HR-afdeling is nog steeds de meeste tijd kwijt aan zaken als werving & selectie, arbeidsvoorwaarden en beloning. Zo staat bij 49% van de HR-professionals werving & selectie in de top 3 van zaken waar ze tijd aan besteden, maar ziet slechts 32% het als een top 3 prioriteit.
Strategische rol komt niet uit de verf
Om strategisch te kunnen adviseren, moet de HR-professional aansluiting zien te vinden bij de verwachtingen en de werkwijze van het management. Opvallend is dan, dat acht op de tien HR-professionals anno 2010 niet werkt met ken- en stuurgetallen. Het gebruik van
kritieke prestatie-indicatoren (KPI`s) die zijn afgeleid van de organisatiedoelstellingen, is niet aan de HR-afdeling besteed.
Ook bij de registratie en monitoring van de meest strategische HR-thema`s, is nog een slag te maken. Zo maakt een kwart gebruik van applicaties als Word en Excel, werkt 21% vanuit een centraal personeelinformatiesysteem en doet 18% het nog met papieren formulieren.
Plaats in de organisatie
Ook de plaats in de organisatie verhindert HR-professionals nog vaak om als volwaardig business partner te functioneren: slechts 41% van de HR-professionals is structureel vertegenwoordigd in het hoogste orgaan van de organisatie en maar 32% van de professionals rapporteert regelmatig aan de hoogste leidinggevenden.