Zes van de tien HR-adviseurs merken dat werknemers opzeggen omdat ze ontevreden zijn over de werk-privébalans. De opzeggingen leiden tot toenemende ontevredenheid, risico op uitval en een personeelsverloop dat lastig is bij te benen. In een krappe arbeidsmarkt waarin talent schaars is, kunnen organisaties zich dat eigenlijk niet veroorloven.
Volgens recent onderzoek van Visma YouServe onder ruim 500 HR-medewerkers, zegt 58% van de HR-professionals dat werknemers hun baan opzeggen vanwege te weinig balans tussen werk en privé. En dat is niet de enige zorg die binnen HR leeft.
Quiet quitting: symptoom of gemakzucht?
Een van de meest besproken fenomenen op de werkvloer is quiet quitting. Dan doen werknemers alleen wat in hun functieomschrijving staat, maar zetten geen stap extra. Dus niet overwerken, geen spontane bijdragen en geen extra betrokkenheid.
Ruim de helft van de HR-professionals (52%) ziet dit gedrag als een luxeprobleem, omdat medewerkers vooral verwend zijn of weinig verantwoordelijkheidsgevoel tonen. Maar die kijk is te kort door de bocht, vindt Annemarie Nefkens, HR-directeur bij Visma YouServe. “Quiet quitting is zelden luiheid. Het is meestal een reactie op gebrek aan erkenning, motivatie of balans. Als je dat niet onderkent, mis je een kans om mensen te behouden.”
Jobhoppen zet binding onder druk
Alsof dat nog niet genoeg is, staat loyaliteit ook verder op losse schroeven. Maar liefst 69% van de HR-professionals zegt dat werknemers vandaag de dag veel sneller van baan wisselen dan vroeger. Carrière maken betekent niet meer: blijven en groeien binnen één organisatie, maar juist: leren en doorstromen via meerdere werkgevers.
Voor HR betekent dit: harder werken om binding te creëren. Niet alleen via arbeidsvoorwaarden, maar vooral via een cultuur waarin mensen zich gehoord en gewaardeerd voelen. Die cultuur ontstaat niet vanzelf, maar vraagt bewuste aandacht – van HR én van het management.