Personeelsnet

Geven we echt 5 miljard per jaar uit aan recruitment?

De economie draait nu zo goed, dat personeel écht schaars wordt. Daardoor lopen bedrijven geld mis: ze zouden meer kunnen produceren en verkopen als ze daarvoor het personeel in huis hadden. De werving van goed personeel mag dus wat kosten. Maar hoeveel geven we eigenlijk uit aan de werving van nieuwe medewerkers en hoe succesvol zijn bedrijven daarmee?

Nieuwe kengetallen van Intelligence Group geven inzicht in de effectiviteit en de kosten van personeelsrecruitment. Bijna 5 duizend euro (€4.494) kost het gemiddeld om een nieuwe medewerker binnen te halen. Dat bedrag is eigenlijk al jaren constant.

Uit gegevens van het CBS weten we dat Nederland in 2018 ruim een miljoen vacatures telde. Als we dat aantal naar beneden afronden en vermenigvuldigen met de kosten per vacature (5 duizend x 1 miljoen), kom je uit op een bedrag van 5 miljard euro! Geven we in Nederland echt zoveel euro's uit aan recruitment? En wie wil er nou geen recruiter worden, als er 5 miljard ligt te wachten voor het werven van personeel?

Of geven we zelfs 18 duizend euro uit per nieuwe medewerker?
Het kengetal van ongeveer 4 duizend euro verschijnt in veel publicaties. Een belangrijke bron hiervoor is onderzoek van de Britse vereniging van HR-professionals SHRM uit 2016.

Kengetallen voor HR blijven boeien. Zo schrijft recruitmentwebsite Werf-en twee jaar geleden dat bij het binnenhalen van nieuwe medewerkers drie keer zoveel geld omgaat als voor opleidingen. Dat getal zou wel eens kunnen kloppen, want het CBS geeft aan dat bedrijven een budget voor personeelsopleidingen hebben van ongeveer 1,2 miljard euro.

Volgens onderzoek van Deloitte dat Werf-en aanhaalt, wordt berekend dat de kosten voor adverteren, sourcen, werven, employer branden, sollicitatiegesprekken voeren, assessments uitvoeren en het onboarden van nieuwe mensen gezamenlijk zelfs uitkomen op 18.000 euro(!) per nieuwe medewerker.

Dat is altijd nog minder dan de kosten voor een externe recruiter (twee tot drie bruto maandsalarissen), of de kosten van 40 mille bij een geplaatste mismatch op een vacature, zoals berekend door Mecruit.

Snel en efficiënt werven blijft noodzakelijk
Wat de exacte kosten ook zijn, het blijft meer dan ooit noodzakelijk om in deze krappe arbeidsmarkt zo efficiënt mogelijk te werven. Intelligence Group ziet dat de beste recruiters dit sneller kunnen, tegen lagere kosten. Want succesvolle werkgevers hebben de helft minder kandidaten in portefeuille, voeren sneller (en meer) gesprekken met kandidaten. Ze maken ook beter gebruik van arbeidsmarktdata, waardoor het recruitmentproces vijf dagen korter wordt.

Dat is ook positief voor kandidaten, want recruiters krijgen daarmee meer focus op de juiste kandidaat. Daardoor wordt daarmee de doorlooptijd van een vacature korter en persoonlijker, stelt Intelligence Group.

MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief