De mogelijkheid om altijd en overal publiekelijk je mening te geven op Twitter en andere sociale netwerksites, kan voor problemen zorgen tussen de werkgever en werknemer. Duidelijke regels moeten helderheid geven.
Voor werknemers die actief zijn op Twitter, is het niet altijd duidelijk waar de kantoorwereld begint of ophoudt. Werkgevers doen er daarom goed aan met hun medewerkers te bespreken welke regels gelden voor het publiceren over het werk, stelt juridisch adviesbureau Norton Rose.
Werknemers hebben recht op hun eigen mening en mogen die ook uiten, maar ze moeten (ook in de privésfeer) wel rekening houden met de belangen van de werkgever.
Openbaar mopperen
Sociale netwerksites bieden werknemers een goede mogelijkheid om stoom af te blazen. Maar werknemers moeten wel opletten dat ze hun werkgever, of hun collega’s, geen schade berokkenen. Dat betekent dat een werknemer niet zonder gevolgen openbaar op internet kan mopperen over het werk of de collega’s.
Als negatieve opmerkingen over het werk breed verspreid worden, lopen werknemers de kans dat de werkgever sancties op zal leggen. Het is niet genoeg wanneer de werknemer opmerkingen over het werk afschermt, zodat alleen vrienden ze kunnen lezen. Want het aantal vrienden of abonnees op een netwerksite kan in de honderden lopen, waarmee de opmerkingen ook geen privékarakter meer hebben.
Duidelijke regels
Werkgevers moeten er zelf wel voor zorgen dat hun beleid voor publiceren en geheimhouding duidelijk is. Bovendien moeten ze zich er ook van verzekeren dat hun beleid nog aansluit bij de laatste mogelijkheden die sociale media bieden.
Het is volgens de juridische adviseurs ondoenlijk (en bovendien niet effectief) om werknemers te verbieden om met smartphones te werken, of om netwerksites af te schermen op het werk. Het is beter om met de medewerkers te bekijken hoe meningen van twitterende werknemers de organisatie negatief en positief kunnen beïnvloeden.
Duidelijke sancties
Vervolgens kunnen regels voor gebruik van sociale netwerksites worden opgesteld die uitgaan van respect voor het werk en de collega’s, openheid en de eigen verantwoordelijkheid van de werknemer. Zo zou in de regels kunnen staan dat werknemers die over hun werk publiceren (of reageren op anderen), altijd kenbaar moeten maken dat ze werken voor het bedrijf.
Verder moet de werkgever duidelijk maken welke sancties er volgen, voor wie zich niet aan de regels houdt. De werkgever kan de regels en passende sancties opnemen in de huisregels of in het handboek personeel.