Daling personeelsadvertenties vooral in vakbladen
In het derde kwartaal van 2009 daalde het aantal personeelsadvertenties in Nederland met 49% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Vooral vakbladen publiceren minder personeelsadvertenties en zien daarmee een aantrekkelijke inkomstenbron verder opdrogen.
In het tweede kwartaal van 2009 was de daling met 53,5% nog iets groter; de daling lijkt daarom nu te stabiliseren. Dat blijkt uit cijfers van media-onderzoeksbureau
Nielsen. Het bureau registreert personeelsadvertenties in meer dan duizend media, waar onder de landelijke en regionale dagbladen, vak- en managementbladen en de belangrijkste vacaturesites.
Van alle media, is de daling van het aantal personeelsadvertenties het grootst bij de vak- en managementbladen (-56,2%). Alleen daar nam de daling verder toe ten opzichte van het tweede kwartaal. Personeelsadvertenties op internet daalden met -48,4% en ook voor dagbladen is de daling van het aantal personeelsadvertenties iets minder scherp geworden met -47,4% in het derde kwartaal.
Personeelsadvertentie op internet blijft favoriet
Nielsen registreerde in de periode januari tot en met september bijna 511.000 personeelsadvertenties, waar bijna 575.000 vacatures in stonden. Internet was verantwoordelijk voor 89,6% hiervan, dagbladen voor 6,1%, vak- en managementbladen 3,5% en overige mediumtypen 0,9%.
Van het totaal van 575.000 vacatures werd 79,6% op jobsites geplaatst (457.500 vacatures), 13,5% in Dagbladen (77.600 vacatures) en 6,6% in Vak- en managementbladen (38.000 vacatures). Verder werden er nog 1.600 vacatures in Overige mediumtypen geplaatst (0,3%).