Personeelsnet

Borrels, etentjes en bedrijfsuitjes moeten sollicitant over de streep trekken

Werkgevers adverteren vaker in hun vacatureteksten met sociale activiteiten als borrels, etentjes en bedrijfsuitjes. Dat is helemaal geen gekke strategie, want voor vier op de tien werkenden geven secundaire arbeidsvoorwaarden de doorslag bij het aannemen van een baan.

Dat blijkt uit onderzoek van vacaturesite Indeed, waarbij duizenden vacatures werden geanalyseerd op secundaire arbeidsvoorwaarden. Daarnaast zijn meer dan duizend werknemers en vijfhonderd werkgevers ondervraagd naar hun voorkeuren op dat gebied.

Secundaire voorwaarden belangrijk voor werknemers
Werkgevers adverteren in vacatureteksten vaker met ontspanning op de werkvloer. Tussen 2017 en 2019 nam het aantal vacatures waarin werd gesproken over bijvoorbeeld tafeltennis, tafelvoetbal en massagestoelen, met bijna zestig procent toe.

Dat is best slim, want secundaire arbeidsvoorwaarden geven bij ruim vier op de tien werkenden de doorslag bij het kiezen en uiteindelijk aannemen van een baan. Een kwart van de werkgevers heeft werknemers zien vertrekken met secundaire arbeidsvoorwaarden als reden. Ongeveer een derde van de werkenden solliciteerde wel eens op een functie vanwege de goede secundaire arbeidsvoorwaarden en/of is weleens langer in een baan gebleven vanwege die reden.

Bedrijfsuitje hoort er gewoon bij
Uit de analyse van Indeed blijkt verder dat de helft van de ondervraagde werkgevers en werknemers vindt dat bedrijfsuitjes standaard tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren. Vier op de tien van hen vindt dat van etentjes of borrels.

“De bedrijfscultuur van de werkgever is steeds belangrijker voor werknemers, en daar dragen arbeidsvoorwaarden als bedrijfsuitjes of borrels natuurlijk aan bij”, zegt Sander Poos, Managing Director van Indeed Benelux. “Dat zien we bijvoorbeeld direct terug in onze jaarlijkse lijst met best gewaardeerde werkgevers, waarin een goede bedrijfscultuur een enorm grote rol speelt. Tegelijkertijd vervaagt de grens tussen werk en privéleven. Dat heeft effect op het aanbod van secundaire arbeidsvoorwaarden. Zowel in termen als kwantiteit, als de aard van de arbeidsvoorwaarden zelf.”

Werknemers hebben wel verschillende behoeften
Tussen 2017 en 2019 werd vier keer vaker geworven met de aanwezigheid van een gratis lunch op het werk. Het aantal vacatures waarin er gesproken werd over borrels is tussen 2017 en 2019 met bijna negentig procent toegenomen.

De belangstelling voor borrels en etentjes op kosten van de baas neemt wel iets af naarmate werkenden ouder worden. Zo hecht tweederde van de werknemers onder de dertig jaar belang aan borrels en etentjes. Van de werkenden boven de vijftig jaar vindt nog maar 44 procent borrels en etentjes belangrijk. Poos: “Werkgevers moeten oog houden voor het feit dat werknemers verschillende behoeften hebben.”

Zelf kiezen tussen secundaire arbeidsvoorwaarden
Ruim zeven op de tien werknemers vindt het positief om in samenspraak met de werkgever tot een pakket van secundaire arbeidsvoorwaarden te komen. Vier op de tien werknemers kiezen ook voor betere secundaire arbeidsvoorwaarden dan een hoog salaris.

MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?