"Betaal manager minder, professionals meer"

"De manager wordt te hoog gewaardeerd" kopt het dagblad Trouw dit weekend op zijn voorpagina. Trouw citeert hierbij Paul de Beer, bijzonder hoogleraar arbeidsverhoudingen aan de Universiteit van Amsterdam. Volgens De Beer moeten mensen die het werk uitvoeren beter worden betaald. "Managers zijn eigenlijk niet meer dan dienstverleners aan de mensen die het echte werk uitvoeren." Nog een citaat: "Een organisatie managen kan iedereen. Neem het onderwijs, daarin kun je alleen opklimmen als leidinggevende. Maar wat echt moeilijk is, lesgeven en kennis overdragen, wordt minder gewaardeerd." En: "In veel organisaties en bedrijven geldt: hoe meer je vergadert en hoe meer nota's je schrijft, des te hoger word je gewaardeerd. De manager, ook de slechte, verdient daardoor meer dan de goede professional." Eisen aan professionals De afgelopen jaren is in veel sectoren het management enorm gegroeid. En daarmee ook de kritiek op deze groep. Vaak heeft de groei van het management te maken met de hogere en meer gedetailleerde eisen die worden gesteld aan professionals. Want eigenlijk vertrouwen we de professionals niet die voor ons bedrijf de kost moeten verdienen, of aan wie we onze zieken toevertrouwen of van wie we hopen dat ze onze kinderen iets kunnen bijbrengen. Met minder regels, minder rapportage-verplichtingen kunnen organisaties het ook met minder managers af. Kunnen we ook met minder betaalde managers toe? Soms wel denk ik. Onmisbare professionals moeten meer kunnen verdienen dan hun leidinggevende. Daarmee wordt het euvel voorkomen dat de beste professional verdwijnt in het vergadercircuit dat management vaak is. Tegelijkertijd mag een goede manager wat kosten. Al was het maar om de hogere schade te voorkomen die een slechte manager kan veroorzaken: niet gemotiveerde professonals, beroerde samenwerking, slechte resultaten.

"De manager wordt te hoog gewaardeerd" kopt het dagblad Trouw dit weekend op zijn voorpagina. Trouw citeert hierbij Paul de Beer, bijzonder hoogleraar arbeidsverhoudingen aan de Universiteit van Amsterdam.

Volgens De Beer moeten mensen die het werk uitvoeren beter worden betaald. "Managers zijn eigenlijk niet meer dan dienstverleners aan de mensen die het echte werk uitvoeren."
Nog een citaat: "Een organisatie managen kan iedereen. Neem het onderwijs, daarin kun je alleen opklimmen als leidinggevende. Maar wat echt moeilijk is, lesgeven en kennis overdragen, wordt minder gewaardeerd."
En: "In veel organisaties en bedrijven geldt: hoe meer je vergadert en hoe meer nota's je schrijft, des te hoger word je gewaardeerd. De manager, ook de slechte, verdient daardoor meer dan de goede professional."

Eisen aan professionals
De afgelopen jaren is in veel sectoren het management enorm gegroeid. En daarmee ook de kritiek op deze groep. Vaak heeft de groei van het management te maken met de hogere en meer gedetailleerde eisen die worden gesteld aan professionals. Want eigenlijk vertrouwen we de professionals niet die voor ons bedrijf de kost moeten verdienen, of aan wie we onze zieken toevertrouwen of van wie we hopen dat ze onze kinderen iets kunnen bijbrengen. Met minder regels, minder rapportage-verplichtingen kunnen organisaties het ook met minder managers af.

Kunnen we ook met minder betaalde managers toe? Soms wel denk ik. Onmisbare professionals moeten meer kunnen verdienen dan hun leidinggevende. Daarmee wordt het euvel voorkomen dat de beste professional verdwijnt in het vergadercircuit dat management vaak is.
Tegelijkertijd mag een goede manager wat kosten. Al was het maar om de hogere schade te voorkomen die een slechte manager kan veroorzaken: niet gemotiveerde professonals, beroerde samenwerking, slechte resultaten.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 452 exclusieve vakartikelen en 281 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?