Belastingplan 2011 maakt speurwerk goedkoper
De Tweede Kamer heeft het Belastingplan 2011 aangenomen, waarmee het aantrekkelijker moet worden om te innoveren. Want over het loon voor speurneuzen hoeft minder te worden afgedragen aan de fiscus.
Ondernemers gaan iets minder winstbelasting betalen en worden gestimuleerd om meer aan ontwikkeling te doen. Tegelijk wordt er scherper op gelet dat ondernemers geen belasting ontduiken door oneigenlijke fiscale constructies in het buitenland.
Tot 2013 houdt de Belastingdienst de bevoegdheid om jaarloongegevens bij de werkgever op te vragen.
Speur- en ontwikkelingswerk
Zo kunnen werkgevers een afdrachtvermindering van loonbelasting krijgen voor werknemers die speur- en ontwikkelingswerk verrichten. In 2011 kan de werkgever een afdrachtvermindering van 46% toepassen op het totale S&O-loon tot een grens van € 220.000.
Voor het meerdere geldt een afdrachtvermindering van 16%. Het plafond (het maximumbedrag aan afdrachtvermindering) bedraagt voor 2011 € 11 miljoen.
Uitbreiding innovatiebox
Met ingang van 2011 is het voordeel van de innovatiebox (een tarief van 5% in de vennootschapsbelasting) ook van toepassing op winst uit innovatieve activiteiten in de periode tussen de aanvraag en het verkrijgen van een octrooi.
Versoepeling werkkostenregeling
In 2011 gaat de werkkostenregeling in. Deze is op verzoek van werkgevers op een aantal punten versoepeld. Zo wordt werkkleding met een groot bedrijfslogo op nihil gewaardeerd en komt daarmee niet ten laste van het forfait.
Ook vakliteratuur en de inschrijfkosten van beroepsregisters worden toegevoegd aan de gerichte vrijstellingen, en gaan dus niet meer niet ten koste van het forfait.
Belastingvoordeel zeer zuinige auto`s
In 2011 blijven de fiscale voordelen voor zeer zuinige auto’s (vrijstelling BPM, vrijstelling motorrijtuigenbelasting en 14% bijtelling) ongewijzigd. Wel gaat het kabinet de mogelijkheden van periodieke aanscherping van de voorwaarden (CO2-uitstootgrenzen) onderzoeken. Wie nu een zeer zuinige auto rijdt, profiteert in ieder geval tot 2013 van het nultarief in de motorrijtuigenbelasting.
De afbouw van de BPM en de daaraan gekoppelde verhoging van de motorrijtuigenbelasting wordt stilgezet in afwachting van een definitief besluit over de kilometerheffing.
Behandeling Eerste Kamer
Het vervolgtraject van het Belastingplan 2011 is aan de krappe kant. Want pas op 20 en 21 december wordt het plan behandeld door de Eerste Kamer. Na goedkeuring treden de wetsvoorstellen wel al op 1 januari 2011 in werking.