Bedrijven profiteren van online netwerk werknemers

Iets meer dan de helft (55%) van de Nederlandse bedrijven staat de medewerkers toe om vrij gebruik te maken van sociale en professionele netwerken als HRbase en LinkedIn. Nog eens 30% staat het gebruik toe met enkele beperkingen.

Nederlandse bedrijven zijn daarmee veel progressiever dan in de ons omringende landen. In Duitsland mag het van 44% van de bedrijven en in België staat maar 38% het gebruik toe. Dit blijkt uit onderzoek van financieel uitzend- en detacheringsbureau Accountemps onder meer dan 3 duizend financiële, human resources en algemene managers.

Opvallend is dat Nederlandse werknemers de geboden vrijheid niet misbruiken. Slechts 11% is dagelijks actief op een sociale netwerksite, 41% gebruikt het netwerk twee tot drie keer in de week en 48% slechts één keer in de maand of helemaal niet.

Vriend met de baas
Nederlandse professionals hebben er niet veel moeite mee om vrienden te zijn met hun manager op een sociaal netwerk. Een minderheid van 32% vindt het wel wat ongemakkelijk om met de baas bevriend te zijn, maar 67% voelt zich er comfortabel of zeer comfortabel bij.

Online vriend worden met collega’s is voor Nederlanders hele gewoon: slechts 20% van de Nederlanders heeft moeite met het ‘befrienden’ van collega’s. En met ondergeschikten kunnen we het online ook goed vinden. 65% vindt het prima om bevriend te zijn met de mensen die aan hem of haar rapporteren. Als het gaat om klanten of toeleveranciers zijn we iets voorzichtiger, 61% heeft er geen moeite mee.

Nieuwe zakelijke mogelijkheden
Nederlanders zien over het algemeen meer voordelen in een profiel op een sociale of professionele netwerksite dan andere Europeanen. Nederlanders denken dat ze met een profiel nieuwe zakelijke mogelijkheden aanboren (25%) of een extra wervingsmogelijkheid hebben (20%). Bij het aannemen van personeel, checkt 72% van de Nederlanders de kandidaten online.

Slechts 18% van de Nederlanders ziet geen enkel voordeel in het plaatsen van zijn profiel op een netwerk site.

Blokkeren sociale websites is `dinosaurusbeleid`
Hein Pieter Okker, Senior Manager van Accountemps, zegt in een toelichting: `Nederland loopt voorop als het gaat om het vrijelijk gebruik van sociale netwerken in de zakelijke omgeving. Nederlandse werknemers zijn hierdoor vrijer en productiever. Bedrijven die het gebruik nog actief belemmeren moeten zich afvragen waar ze mee bezig zijn. Het is dinosaurusbeleid dat niet meer in deze tijd past.`
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?