3 Voorwaarden voor creativiteit: zorg voor rust, goede timing en aandacht voor proces
We doen voortdurend een beroep op de creatieve output van werknemers om de concurrentie voor te blijven. Maar stress, keihard werken en deadlines halen, gaan niet goed samen met het nadenken over creatieve oplossingen voor problemen. Want creatieve processen vragen veel energie. Dus als het voortdurend druk, druk, druk is op het werk, zal de uitkomst van een creatief proces waarschijnlijk ondermaats zijn. Werkgevers moeten daarom drie aandachtspunten in acht nemen.
Dat blijkt uit PhD-onderzoek waarmee Gerben Tolkamp op 4 juli 2022 promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen, vakgebied Human Resource Management & Organizational Behaviour.
Creativiteit kost energie
Voor zijn onderzoek bekeek Tolkamp wanneer medewerkers zich bezighouden met (verschillende typen) creatieve processen, in welke volgorde ze dat doen en welke consequenties dat heeft voor creatieve output.
Dr. Tolkamp concludeert dat creativiteit energie kost. Dat betekent dat organisaties die creativiteit verwachten van hun medewerkers ervoor moeten zorgen dat werknemers voldoende energie hebben om aan creatieve oplossingen te werken.
Drie aandachtspunten voor werkgevers
Tolkamp presenteert drie belangrijke elementen die werkgevers in acht kunnen nemen:
3 Aandachtpunten voor werkgevers om creativiteit te stimuleren |
1. Op het juiste moment |
2. Zorg voor de juiste werkomgeving |
3. Steeds weer terug naar de tekentafel |