Werkgevers gaan werving weer zelf doen

Minder budget voor recruitmentbureaus.

Door de recessie besteden werkgevers minder geld aan recruitmentbureaus. In plaats daarvan verschuiven ze hun budgetten naar werving via internet. Daarbij maken ze gebruik van vacaturesites, maar ze besteden ook meer aandacht aan hun eigen wervingssite. Dat meldt het Britse HR-vakblad Personnel Today.

Bijna de helft van de werkgevers kort nu op de budgetten voor werving- en selectiebureaus. Tweederde besteedt meer aandacht aan de bedrijfswebsite en maakt die beter geschikt voor werving van personeel. Een derde zet meer vacatures weg bij de bekende vacaturesites.

Naast kostenbesparing, proberen werkgevers ook het werkgeversimago te verbeteren door de eigen bedrijfssite op te waarderen. Dat heeft veel voordelen: lagere kosten, geen onnodige tussenschijven meer en tegelijkertijd de mogelijkheid om kandidaten te binden met een interactieve wervingssite.

Bureaus onder druk
De recruitmentbureaus staan onder druk, maar zullen altijd wel een rol blijven spelen voor hogere functies, is de verwachting. Als de arbeidsmarkt weer aantrekt, komt bovendien vanzelf weer het moment dat de interne recruiters het werk niet meer aankunnen. Dan ontstaat de behoefte om de werving en selectie van personeel toch weer uit te besteden, hoopt de Britse vereniging van recruiters.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?